in

Kocham toKocham to

Jak utrzymać klienta w czasie pandemii koronawirusa, czyli naszej nowej codzienności

Już nigdy nie będzie tak samo, jak było przed pandemią koronawirusa – tego możemy być pewni. Niektórym branżom bardzo ciężko idzie odnajdywanie się w nowych realiach, trwa pewnego rodzaju walka o przetrwanie. Pozyskiwanie nowych klientów, szczególnie w branży marketingowej, jest bardzo trudnym zadaniem w dzisiejszych czasach. Dlatego tak ważne jest teraz, aby utrzymać klienta przy sobie, zapewniając mu stałą opiekę na takim samym albo nawet wyższym poziomie niż dotychczas. Poniżej przedstawimy kilka rad, które warto wprowadzić do swojej pracy, aby nie wypuścić klienta ze swoich rąk i kontynuować owocną współpracę.

Pielęgnacja relacji ze swoim klientem

Nie ma złotego środka, nie ma metody gwarantującej sukces – są jedynie działania, których stosowanie zwiększa szanse powodzenia. Jednym z nich jest utrzymywanie regularnego kontaktu z klientem. Właśnie teraz, bardziej niż kiedykolwiek, jest na to czas. Wspólne przejście przez trudny okres buduje długofalowe relacje, dlatego jako agencja musimy okazać troskę i zaoferować wsparcie, a po czasie przyniesie nam to korzystne efekty. Czas pandemii koronawirusa jest dobrym momentem, aby w końcu poćwiczyć swoją umiejętność okazywania empatii (jeśli ktoś ma jeszcze jakieś braki), aby oferowana pomoc niosła za sobą wartość dodaną. Klimat gospodarczy jest bardzo niestabilny i zmienny, wielu właścicieli firm i pracowników nie ma pewności co do swojej przyszłości, a sytuacja na rynku jest obecnie dynamiczna. Warto jest się wykazać inicjatywą i zapytać swojego klienta, jak sobie radzi.

Rozmowa lekiem na całe zło

W czasie pandemii koronawirusa nie możemy polegać tylko na pisaniu e-maili – jest on zbyt bezosobowy w czasach ograniczonego kontaktu międzyludzkiego. Aby pielęgnować relację z klientem, musimy z nim rozmawiać. Najlepiej zrobić to oczywiście przez telefon lub przez internet przy użyciu kamerki, żeby mógł nas zobaczyć. Jako “zaczepkę” można wysłać wiadomość za pośrednictwem platform: LinkedIn, WhatsApp czy Facebook, jeśli są to kanały, przez które normalnie przebiega komunikacja. Najlepiej zacząć rozmowę od kilku luźnych pytań na zasadzie, co słychać i jak kręci się biznes, a później dać się wygadać klientowi. Niech konwersacja będzie w 100% skoncentrowana na nim. 

Istnieje wiele sposobów, aby zaoferować odpowiednią pomoc w czasach pandemii Covid 19, ale muszą one być odpowiednio dobrane do sytuacji. Dlatego warto najpierw wysłuchać, aby zrozumieć i dopiero później zasugerować – dzięki temu zwiększamy szansę na utrzymanie klienta. Sugerowanie pomocy na siłę może zostać niewłaściwe odebrane i może  mieć szkodliwy wpływ na dalsze losy relacji. W przypadku branży marketingowej zadanie jest szczególnie trudne, ponieważ wiele przedsiębiorstw wstrzymało swoje budżety w 2020 roku na reklamę, a odmrażanie ich nie jest proste i najczęściej bardzo czasochłonne. Warto opracować wstępny plan kolejnych działań na czas zniesienia rządowych ograniczeń, aby lepiej wejść w realia nowej rzeczywistości (po)pandemicznej.

Dzielenie się wiedzą 

Dobrą praktyką jest poznać głębiej firmę i branżę swojego klienta. Dzięki temu można się dzielić się z nim różnymi ważnymi wiadomościami, które mogą być dla niego interesujące lub istotne. Przykładami mogą być nowe technologie lub trendy stosowane dla ich działalności lub branży, wiadomości o aktywności konkurencji, przeczytane artykuły lub obejrzane filmy. W przypadku, gdy klient prowadził dotychczas sprzedaż stacjonarną, to koniecznie trzeba mu zasygnalizować, aby wziął pod uwagę stworzenie sklepu online, czyli e-commerce. Jeśli wiesz, że twoi klienci pracują w domu z dziećmi, może to być coś w rodzaju dzielenia się pomysłami, które zapewnią im rozrywkę. Sporadyczne dzielenie się wiedzą to świetny sposób, aby nie tracić kontaktu z klientem i pokazywać mu, że nam na nim zależy. 

Warto jest wyjść naprzeciw potrzebom swoich klientów i oferować pomoc w odnalezieniu się w biznesie w czasach pandemii – wspólne przejście przez ciężki okres zacieśnia relacje. Dobrym pomysłem jest pochwalić się za pomocą kanałów social media, że udało się pomóc swojemu klientowi wyjść z kryzysu, może to również zachęcić innych do skorzystania z naszej pomocy.

Zachować ludzką twarz

Należy pamiętać o tym, że w dobie pandemii koronawirusa bardzo wiele spraw jest niepewnych. Nasz klient może udać się z dnia na dzień na kwarantannę i kontakt z nim będzie utrudniony. Różne negocjacje oraz sprawy bieżące mogą się przeciągać w czasie i być poddawane dłuższym negocjacjom. Jednakże pomimo wielu przeciwności, trzeba pozostać spokojnym i cierpliwym. Pospieszanie w czymkolwiek klienta lub wymuszanie na nim szybszego podjęcia decyzji może okazać się krytyczne w skutkach – nie wytrzymując presji, może on zakończyć z nami współpracę. To my, jako usługodawca, musimy reagować sprawnie, w sposób przemyślany i z przyjacielskim nastawieniem. 

Umiejętność wyczucia drugiej osoby

Na końcu tego wpisu należy również podkreślić fakt, że sytuacja, z którą mierzy się cały świat, wymaga od nas wykorzystania odrobiny intuicji i wyczucia. Jest to moment, w którym próbujemy i testujemy różne rozwiązania. Nie ma działania, które jest skuteczne i sprawdzone. Na boczne tory można odsunąć sztywną wiedzę w zakresie komunikacji i budowania relacji z klientem, w wielu przypadkach należy działać instynktownie w oparciu o wcześniej nabyte doświadczenia etyki współpracy z danym klientem. Nie ważne, jaki kierunek i metodę wybierzemy, pamiętajmy o tym, że dobro klienta jest najważniejsze!

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ładowanie…

0

Comments

0 comments

Czy hashtagi na instagramie działają

Czy hashtagi na Instagramie działają?

Jak wypromować Instagrama?