in

SuperSuper

Facebook Messenger Marketing kontra e-mail Marketing

Facebook Messenger Marketing

Żyjemy w czasach, kiedy trudno jest nadążyć za technologią. W nowinkach muszą odnajdywać się także marketerzy, bo kampanie reklamowe nie tylko powinny być nowoczesne i świeże, ale także muszą trafiać do odbiorców takimi kanałami, które akurat są „na czasie”. 

To trudne, gdy niemal codziennie pojawiają się nowe strategie i aplikacje. Tym bardziej, że nie wszystkie technologiczne nowinki zostają z entuzjazmem przyjęte przez użytkowników. 

Łatwo można się w tym wszystkim pogubić. 

Nie możemy się jednak poddawać, bo w marketingu komunikacja jest podstawą!

Nasze rady jak wykorzystać Messengera w promocji firmy znajdziecie tutaj. Teraz zajmijmy się jego wadami i zaletami.

W  tym wpisie porównany dwie drogi komunikacji z klientami:

  • stary dobry e-mail i
  • od niedawna wykorzystywany przez marketerów Messenger.

oraz ocenimy kto wygrywa w tym pojedynku.

 

Runda 1: spełnianie oczekiwań klientów

Popularność czatowej aplikacji Facebooka nie podlega dyskusji. Prawda jest taka, że Messenger już dawno przestał być tylko komunikatorem, a stał się prawdziwą Ziemią Obiecaną dla biznesu. 

Postęp technologiczny sprawił, że wszyscy przyzwyczailiśmy się do błyskawicznego wysyłania i odbierania wiadomości. Szybko przenieśliśmy to przyzwyczajenie z relacji międzyludzkich na każdą sferę życia. Dlatego też klienci oczekują od firm błyskawicznych reakcji i odpowiedzi, które zapewnia Messenger. Wciąż jednak przyzwyczajeni jesteśmy do tradycyjnych newsletterów i, jeśli jesteśmy wiernymi klientami danej marki, wyczekujemy od niej wiadomości e-mail.  

 

Runda 2: skuteczność (OR i CTR)

Po każdej wysyłce mailingu zwykle sprawdzamy jego skuteczność. Służą nam do tego dwa podstawowe wskaźniki zaangażowania:

  • OR – open rate, który w wartości procentowej wskazuje stosunek liczby otwartych wiadomości do wszystkich wysłanych,
  • CTR – click-trough rate, który w procentach wyraża stosunek liczby unikalnych kliknięć do wszystkich wysłanych wiadomości. 

Na tym polu Messenger zdecydowanie wygrywa w e-mailem. Zapewnia:

  • do 95% większy OR i
  • do 20% większy CTR.

 

Runda 3: dane subskrybentów i spersonalizowane reklamy 

Nie jest tajemnicą, że aby utrzymać przy sobie klientów, potrzebujemy ich danych. Możemy w ten sposób dobierać do nich komunikat, który na pewno przypadnie im do gustu.

Wyobraź sobie tylko jaką ilość danych możesz zebrać na temat swoich potencjalnych klientów za pomocą facebookowego chata: pełna nazwa, strefa czasowa, płeć, zdjęcie profilowe, zainteresowania…  

Pod tym względem, w porównaniu z tradycyjną subskrypcją e-mail, gdzie zdobywamy jedynie adres poczty elektronicznej, Messenger nie ma sobie równych. Daje nam na tacy informacje o użytkowniku, które możemy potem wykorzystać w spersonalizowanej komunikacji z nim. 

I tu właściwie zaczyna się cała magia, bo taka spersonalizowana komunikacja pozwala nam zebrać jeszcze więcej danych. Możemy je następnie wykorzystać do ustawienia preferencji naszych subskrybentów i dobierać do nich spersonalizowane reklamy za pomocą retargetingu na Facebooku. Chcesz wiedzieć jak to zrobić? Zajrzyj tutaj

 

Runda 4: komunikat

By opisać nowe oferty czy aktualne promocje, zwykle potrzebujemy sporo miejsca. Messenger nam go nie daje. Musimy w nim ograniczyć komunikat to zaledwie kilku linijek tekstu. Często jest to bardzo trudne i musimy rezygnować z większości informacji, ograniczając się jedynie do tych rudymentarnych. Tymczasem w newsletterze wysyłanym za pośrednictwem poczty elektronicznej zmieści się wszystko, co chcemy przekazać. Co więcej, e-mail zapewnia nam także lepszy format, który wpływa na jakość przekazywanych treści.   

 

Werdykt

Wróćmy jeszcze raz do zalet i wad każdej z metod komunikacji:

Messenger e-mail
  • wysokie wskaźniki zaangażowania: OR i CTR,
  • natychmiastowa komunikacja,
  • spersonalizowana komunikacja,
  • dostęp do większej liczby danych o subskrybentach.
  • wiadomość zmieści tyle informacji, ile potrzebujesz przekazać,
  • klienci wciąż jeszcze przyzwyczajeni są do newsletterów,
  • to twoja własność, nikt jej bez Twoje zgodny nie usunie.

 

Messenger e-mail
  • możesz wysyłać tylko lakoniczne treści,
  • nie jest Twoją własnością i może w każdej chwili zostać usunięty / zablokowany. 
  • niższe wskaźniki zaangażowania,
  • zbieranie danych o użytkownikach zajmuje więcej czasu,
  • segmentowanie użytkowników zajmuje więcej czasu.

 

Zarówno Messanger, jak i e-mail mają swoje plusy i minusy. Co więcej, wydaje się, że na tych polach, gdzie facebookowy chat zawodzi, może wykazać się e-mail – i odwrotnie. 

Nasze porównanie wyraźnie pokazuje, że – by kampania reklamowa była naprawdę skuteczna – warto stosować oba kanały marketingowe. Bo kto powiedział, że musimy wybrać tylko jedną platformę komunikacji?

 

Nasza rada

Jak najefektywniej wykorzystać obie metody komunikacji z klientami?

  1. Jeśli będziesz potrzebować natychmiastowej komunikacji z klientami, skorzystaj z Messengera.
  2. Jeśli chcesz wysłać odbiorcom swoją ofertę w lepszym i dłuższym formacie, wybierz e-mail. 
  3. Przed każdym wyborem upewnij się, że wybrałeś treść pasującą do medium. 

Komentarze

Skomentuj
  1. Z naszego doświadczenia Facebook nadaje się raczej do promocji marki i świadomości klienckiej, niż do bezpośredniej sprzedaży. Click rate, nawet z postów o bardzo dużym zasięgu, jest raczej niski.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ładowanie…

0

Comments

0 comments

facebook targeting

Facebookowy retargeting – dlaczego musisz wiedzieć o co w tym chodzi?

Sprawna komunikacja a temperament – kolory osobowości