in

10 kroków do zbudowania strategii dla social media

Obecnie bardzo blisko prawdy znajduje się śmiała teza, że jeżeli nie ma Cię w mediach społecznościowych to nie ma Cię w ogóle. Przynajmniej jeżeli chodzi o prowadzenie biznesu.

 

Dlatego w przypadku, w którym jeszcze zadajesz sobie pytanie czy warto zdecydować się na obecność w social media – odpowiedź brzmi absolutnie tak i nie marnujmy więcej czasu, tylko przejdźmy do jak skutecznie zbudować strategię w mediach społecznościowych.

baner-ikony

Budowanie strategii dla social media

 

1. Określ swoje cele

Przy układaniu jakiejkolwiek strategii musisz wiedzieć co chcesz osiągnąć. Powinieneś posiadać doraźny i długofalowe cele. Należy rozróżnić dwie kwestie. Cele dotyczące samych social media oraz to jak realizacja tych celów pomoże Twojemu biznesowi.

Dla przykładu – dobrym celem w social media jest zwiększenie swojego zasięgu. To normalne, że chce się dotrzeć do jak największej ilości osób. W ten sposób buduje się świadomość marki, potencjalnie zwiększa sprzedaż, zwiększa szansę na zbudowanie społeczności wokół swojego kanału komunikacji w social media i tak dalej.

C63jvI_XAAAu7Ov

Twoim pierwszym zadaniem będzie to wszystko uporządkować. Jeżeli chcesz zwiększyć zasięg, to musisz wiedzieć po co chcesz go zwiększać. Załóżmy, że dla zwiększenia sprzedaży. W takim wypadku, jeżeli trafisz do miliona osób, ale Twoja sprzedaż praktycznie nie drgnie – cel jest nie zrealizowany, nie osiągnąłeś sukcesu i musisz zmienić strategie. Jednak być może Twoim celem będzie zwiększenie świadomości marki, ponieważ zależy Ci na lepszej rozpoznawalności – większą sprzedaż chcesz osiągnąć jako bardziej długofalowy efekt, a nie natychmiastowe działanie. W takim wypadku docierając do miliona odbiorców, osiągasz ogromny sukces, pomimo, że doraźnie – poziom sprzedaży mógł praktycznie nie drgnąć.

W obydwu wymienionych przypadkach potrzebny będzie inny zestaw działań, inny rodzaj contentu, oprócz tego będziesz też mierzyć inne metryki i na co innego będziesz zwracać uwagę.

2. Określ swój target

No dobrze – już wiesz co chcesz osiągnąć. Teraz czas na to, aby zastanowić się do kogo będziesz mówił. Od tego kto będzie odbiorcą zależy to jaki dobrać język, na jakie kanały w social media stawiać, na jaki content się zdecydować i tak dalej.

W jaki sposób wybrać target?

Najlepiej będzie jeżeli dobrze przemyślisz czyje problemy mogą rozwiązywać Twoje produkty lub usługi, do kogo trafią, w jakim przypadku ktoś poczuje, że powinien nabyć ten produkt?

Załóżmy, że sprzedajesz produkt prozdrowotny, który może pomóc na problemy z wątrobą. Do kogo powinieneś adresować swój przekaz? Na pewno nie do 20 latków, którzy w 99% przypadków nie mają problemów z wątrobą i w ogóle o czymś takim nie myślą.

Natomiast osoby, po 40, a tym bardziej 50 roku życia będą rozwiązaniami tego typu problemów zainteresowane w dużym stopniu.

strategia-social-media-bloomboard

Niesie to za sobą ogromną różnicę. Różne grupy wiekowe wymagają różnego podejścia co do marketingu. Nie tylko co do rodzaju treści, ale sposobu wyrażania swojego zdania, a nawet stylu oprawy graficznej, która w przypadku starszego pokolenia na ogół nie może być zbyt nowoczesna, bo będzie je to zwyczajnie odrzucało.

Jeżeli interesujesz się tematem to przejrzyj największe portale żywieniowe i największe fanpage’e na ten temat. Szybko zauważysz ogromne różnice w stylu ich prowadzenia, w zależności od tego do kogo są kierowane.

3. Określiłeś cele i grupę odbiorców? Wybierz kanały komunikacji

Absolutnie nie możesz być wszędzie. Działanie w ramach wszystkich kanałów komunikacji jest zwyczajnie zbyt drogie i zbyt mało efektywne. Różne grupy docelowe wybierają inne kanały komunikacji i musisz się do tego dostosować.

Print

Oczywiście jest jedna zasada, która sprawdza się w większości branż – powinieneś być na Facebooku. W zależności od swojego profilu działania należy do tego dodać jeszcze jakieś kanały komunikacji, być może będzie to Twitter, może Instagram, może LinkedIn, Pinterest albo jeszcze inny. Zanim wybierzesz dany kanał prześledź swoją konkurencję i przeanalizuj, które z kanałów będą najlepsze dla Ciebie.

4. Monitoruj konkurencję

Obserwowanie konkurencji powinno być dla Ciebie stałym nawykiem w ramach mediów społecznościowych. Warto to robić, aby wiedzieć co się sprawdza wśród konkurentów, czasami dobrze jest czerpać od kogoś jakieś inspiracji. Oczywiście nie należy mylić inspiracji z plagiatem, ale nie ma nic złego w tym, że rozwiążesz jakiś problem podobnie do tego jak zrobiła to inna firma z Twojej branży, czy przyjmiesz jakiś podobny model zachowań w danych sytuacjach jest to absolutnie normalne.

5. Prowadź swojego bloga

Blog będzie pewnego rodzaju rdzeniem Twoich działań, fundamentem, wokół którego orbitować będzie reszta podejmowanych przez Ciebie działań. To Twoje merytoryczne, edukacyjne wpisy będą pewnego rodzaju crème de la crème działań marketingowych, również właśnie w social media, ponieważ w dużej mierze to one determinują jakość dostarczanego przez Ciebie contentu.

6. Stwórz lead magnet

Pamiętaj, że ruch, który zostanie przekierowany z social media do Twojej strony, powinien zostać wykorzystany jakoś dalej. Dlatego dobrym pomysłem będzie stworzenie lead magnetu, czyli jakieś darmowej treści, na przykład w formie ebooka, która klient może otrzymać pod warunkiem, że zostawi Ci maila. Proste i skuteczne.

7. Dbaj o dobry research

Dobry research zawsze powinien być podstawą Twoich działań. Dzięki niemu będziesz mógł dostarczać treści o najwyższej jakości oraz odpowiadać na palące problemy odbiorców. Powinieneś cały czas być na bieżąco. O tym jak przeprowadzać research możesz dowiedzieć się w innym naszym artykule.

bloomboard-ramka

8. Dostarczaj content, który angażuje

Zaangażowanie jest bardzo ważne w social media. To ono buduje społeczność wokół Twojej marki, a dzięki społeczności Twój marketing staje się dużo łatwiejszy. W końcu – jeżeli ludzie lubią Twój biznes, lubią Twoje wpisy, lubią o nich dyskutować i chętnie odwiedzają Twoje kanały komunikacji to osiągnięcie sukcesu będzie dla Ciebie dużo, dużo prostsze. Dobrze sprawdzają się poradniki, wideo i infografiki. Czasami warto sprowokować dyskusję na jakiś kontrowersyjny temat i brać w niej czynny udział. Oczywiście, może to nam przysporzyć trochę wrogów, ale jeżeli dobrze dobierzemy tego typu działania do ogółu swojej strategii to wyjdziemy z tym na plus.

Przy czym należy uważać z byciem ostrym i kontrowersyjnym. Działa to trochę tak jak z pikantnymi przyprawami. Jeżeli dodamy ich trochę to danie staje się smaczniejsze i bardziej wyraziste, jeżeli jednak przesadzimy to danie traci cały smak i pozostaje jedynie ogień i problemy z trawieniem.

9. Mierz, testuj…

Wszystkie Twoje działania powinny opierać się o pomiary i testy. Cały czas obserwuj jakie konsekwencje mają Twoje działania, a następnie na tej podstawie podejmuj decyzje co do tego jak dalej dostosować swoją strategię.

Pamiętaj, aby nie upierać się przy danym rodzaju działań jeżeli okazuje się on być nieskuteczny. Nawet jeżeli wydaje Ci się, że coś powinno działać to jeżeli notorycznie twarde dane pokazują, że to nie ma prawa zadziałać to w końcu sobie odpuść. Oczywiście nie oznacza to, że nie powinieneś w ogóle wykazywać konsekwencji. Oznacza to tylko tyle, że należy sobie stawiać pewne granice.

mierzenie-bloomboard

10. Angażuj się

Pamiętaj, żeby starać się odpowiadać na wszystkie komentarze, zostawiaj pod nimi lajki – bądź aktywny. Twoja aktywność zwiększa aktywność potencjalnych odbiorców. To trochę podobnie jak z prawdziwym dialogiem na żywo – jeżeli ktoś do Ciebie mówi, a Ty mu nigdy nie odpowiadasz, to nawet najbardziej zapalony i egotyczny ekstrawertyk, który uwielbia długie monologi w końcu sobie odpuści. Relacje z odbiorcami trzeba pielęgnować, odpowiadać i reagować na to co oni piszą, więc jeżeli chcesz osiągnąć to musisz to robić!

baner-duzy

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ładowanie…

0

Comments

0 comments

Wywiad – Magdalena Daniłoś, uzależniona od YouTube

Eksperymenty marketingowe, które przyniosły efekt WOW! cz.3 – Daniel Schink, METS