in

Instagram Takeover – kiedy, jak, gdzie i dlaczego? 13 kroków do sukcesu

Już od całkiem długiego czasu Instagram posiada funkcjonalność Instagram Story – podobną do Stories na Snapchacie. Stosunkowo niedawno pojawiła się moda na Instagram takeover czyli „przejęcie” Twojego Instagram Story przez kogoś innego, najczęściej będzie to jakiś influencer lub inny bloger.

 

Instagram takeover – Na czym to polega?

De facto jest to czyiś inny gościnny wstęp u Ciebie. Coś podobnego do wywiadu, filmiku z kimś znanym etc. Jednak różnica jest taka, że w tym przypadku ta osoba symuluje, że przejęła Twój kanał komunikacji i porozumiewa się za jego pomocą z Twoimi odbiorcami. Jest to świetna okazja do tego, aby pokazać współpracę z jakimś influencerem w bardzo luźny i przystępny sposób.

Często Instagram takeover robi się na zasadzie wzajemności. Dana osoba przejmuje Twojego Instagrama, a Ty przejmujesz IG drugiej strony. Praktyka pokazuje, że ten trick świetnie się sprawdza, dlatego cieszy się rosnącą popularnością w Internecie.

baner-ikony

 

Instagram takeover – Jak się za to zabrać?

 

1. Określ kto ma się za to zabrać

Nie każdy zna świetnie Instagrama, warto o tym pamiętać. Jeżeli na co dzień korzystasz z tej platformy możesz zapomnieć o tym, że nie każdy jest w jej ramach tak biegły. Dlatego wybór odpowiedniej osoby będzie bardzo ważny.

NapoleonCat_Instagram_TOP10_najpopularniejszych-profili-na-Instagramie-bloomboard

2. Forma nagrody dla adwokatów marki

Instagram takeover, to ciekawa forma nagrody dla adwokatów Twojej marki. Wyobraź sobie sytuację, że ktoś uwielbia Twoją markę i jednocześnie ma jakieś swoje ciekawe i oryginalne hobby, którym uwielbia się dzielić.

Świetnym pomysłem będzie umożliwienie wrzucenia danemu adwokatowi Twojej marki czegoś co go dotyczy. Umożliw, aby ktoś podzielił się swoją pasją za pomocą Twojego konta na Instagramie. Pokaże to z jakim oddaniem traktujesz swoich odbiorców. Zwiększy to atrakcyjność bycia Twoim fanem, a więc i zaangażowanie społeczności.

3. Bądź konsekwentny

Jeżeli chcesz wymyślić strategię opartą o Instagram takeover, musisz wiedzieć co chcesz zrobić, co chcesz osiągnąć i jak to zrobić. Dlatego ważne, abyś prześledził profile osób, które się tym zajmują, poszukał inspiracji i określił własne cele, a następnie trzymał się metod ich realizacji.

4. Opowiedz ciekawą historię

Instagram takeover to dobra okazja, żeby powiedzieć coś czego nie możesz w swoich zwykłych postach. Po prostu ta forma pozwala na więcej luzu oraz bycia bezpośrednim. Jeżeli robisz takeover w formie wpisu, pamiętaj, że IG pozwala na posty o długości 2200 znaków ze spacją, jednak użytkownikom na początku pokazują się tylko trzy pierwsze linijki, resztę muszą dopiero rozwinąć. Dlatego pamiętaj, że początek takiego wpisu musi być na tyle interesujący, aby przykuł uwagę.

cytat-bloomboard

5. Angażuj odbiorców

Podobnie jak w przypadku innych działań w mediach społecznościowych bardzo ważne jest to, aby wchodzić w interakcję z odbiorcami. Bardzo ważne jest to, aby odnosić się do komentarzy, prowokować dyskusje. Zachęcaj do dzielenia się Twoim contentem i dziękuj za robienie tego. Im większe zaangażowanie pod danym postem, tym dłuższe będzie jego życie oraz da to lepsze efekty.

6. Określ po co to robisz

Warto o tym pamiętać. Zanim cokolwiek zrobisz, zawsze musisz wiedzieć po co to robisz, jaki jest Twój cel. Dzięki temu nie tylko będziesz mógł lepiej zmierzyć efektywność swoich działań, ale też po prostu osiągnąć lepszą efektywność, ponieważ będziesz wiedzieć na jakie metody powinieneś się zdecydować.

Jakie są najczęstsze cele?
– zwiększenie liczby odbiorców,
– zwiększenie zaangażowania,
– zwiększenie świadomości marki,
– docenienie fanów,
– promowanie ciekawych blogerów/twórców/influencerów,
– budowanie relacji z influencerami,
– pokazanie ujęć „zza kulis” swoim odbiorcom.

7. Stwórz specjalny hashtag

Stworzenie specjalnego hashtaga dla danej akcji to świetny pomysł. Wspomaga promowanie samej akcji, zbieranie contentu oraz śledzić zaangażowanie odbiorców.

Dec-2013-Instagram-Study-Piqora2

8. Ustal plan działania

Instagram takeover może trwać jeden dzień, ale może też trwać cały tydzień. Określ cały plan działania dla takiej akcji i ustal precyzyjnie jak powinna wyglądać. Pamiętaj, że z tego typu akcji powinno się wyciągnąć jak najwięcej.

9. Wytypuj kto najbardziej pasuje Tobie do takiej akcji

Wytypowanie osoby, która będzie najbardziej pasowała do tego akcji jest bardzo ważne. Dla poszczególnych branży, grup odbiorców i tak dalej będzie to ktoś inny. Dlatego trzeba to bardzo dobrze przemyśleć i wytypować osoby, które najlepiej się dla nas sprawdzą. Oczywiście należy również brać pod uwagę czy dana osoba się zwyczajnie zgodzi na tego typu współpracę i na jakich warunkach.

Warto abyś doczytał więcej na temat tego dlaczego warto współpracować z influencerami oraz jak nawiązywać z nimi relacje. Możesz to zrobić czytając artykuły na naszym blogu 😉

10. Może warto postawić na takeover wykonany przez pracownika?

To też całkiem ciekawe podejście, kiedy oficjalny kanał zostaje przejęty przez pracownika Twojej firmy, który na przykład pokazuje w jaki sposób funkcjonuje w niej życie, w jaki sposób powstają produkty czy usługi, jakie panują relacje pomiędzy pracownikami i tak dalej. W ten sposób ukażesz ludzką twarz Twojej firmy oraz swoich pracowników, pokażesz, że nie są oni tylko automatami, które dostarczają produkty, usługi i posty w social media, ale że są osobami z krwi i kości.

Przykładem takiego działania może być akcja Buffer’a:

Good morning everyone! Tom R here again starting off our Tuesday in the #weekinthelife at Buffer 🙂 We started off our day with one of my very favourite days, our monthly „all hands” meeting! As a gloablly distributed team this can be a bit of a logistical challenge, so we hold the meeting using zoom.us video chat software, which has been really amazing for us. These chats are usually led by @joelgascoigne and @leowid and provide the entire team with high level thoughts, vision and goals for the company as we grow. I always leave energized and I inspired! It’s been very fun seeing all the new faces since our last all hands, just one month ago (I think we have *twenty* new people since then, woah!). I’ll be back later with a photo of Jessie, and another surprise!

Post udostępniony przez Buffer (@buffer)

11. Wypromuj Instagram takeover

Możesz mieć dwa różne podejścia. Mają one swoje wady i zalety. Możesz wypromować dany takeover, odpowiednie rozreklamowanie sprawi, że więcej osób się pojawi, żeby dowiedzieć się o co właściwie chodzi i jak to będzie wyglądało.

Jednak z drugiej strony niespodzianka również może się nieźle sprawdzić. Wyobraź sobie, że prowadzisz bloga żywieniowego, masz do niego kanał na Instagramie, a nagle zamiast Ciebie pojawia się tam Robert Makłowicz, w austro-węgierskim mundurze gotujący jakieś jedzenie. Gwarantujemy, że miało by to szansę obrócić się w viral, którym sam Robert Makłowicz miał już okazje się wielokrotnie stać.

Jeżeli jednak zdecydujesz się na wcześniejszą promocję wydarzenia, to pamiętaj, aby nie ograniczać się wyłącznie do promowania go na IG, postaraj się wykorzystać wszystkie posiadane przez siebie kanały social media. Przyniesie to najlepsze efekty.

instagram-takeover-ramka-bloomboard

 

12. Wybierz platformę

Wprawdzie w tym wpisie omawiamy głównie takeover na Instagramie, ale… nie musisz ograniczać się tylko do tej platformy. Takeover sprawdza się również na takich platformach jak Facebook, Twitter czy Snapchat.
Być może w Twojej branży, któraś z tych platform sprawdza się dużo lepiej niż Instagram. W takim przypadku informujemy… że absolutnie nie jesteś na niego skazany. Zawsze powinno się mieć otwarty umysł, który jest gotów zaadoptować jakieś rozwiązanie do swoich potrzeb – oczywiście jeżeli chce się mieć możliwie jak najlepsze efekty

13. Zasady Instagram takeover

Postaraj się, żeby korzyść była obustronna. Praktyka pokazuje, że zwykle takie akcje przynoszą najlepsze efekty. Jasno określ oczekiwania, chcąc uniknąć jakichkolwiek nieprzyjemnych sytuacji powinno się wzajemne ze sobą wszystko ustalić na samym początku, a potem się tego konsekwentnie trzymać.

Postaraj się, żeby wszystko działo się na żywo. To znaczy, że dana osoba siedzi przy komputerze u Ciebie, albo na odwrót. Zadbaj o to, aby wszystko było sfilmowane i sfotografowane. Będzie to źródłem kolejnego contentu, w ten sposób wyciągniesz z tego jak najwięcej.

Zadbaj o wzajemne bezpieczeństwo. Najlepszym sposobem na to, aby uniknąć ryzyka jest używanie Hootsuite. Pozwoli to na bezpieczny dostęp do kont w ramach social media obydwu stronom. Dzięki temu nikt nie będzie musiał się martwić, że stanie się coś niepożądanego.

6bd4433efbaceb5465e3b51505ad00d2

Instagram takeover – Garść przykładów

 

1. Aboutdotme

Przykład aboutdotme to właściwie przykłady ich trzech akcji.

Pierwszy takeover został dokonany przez podróżującego przez cały świat Grahama Michaela Freemana. Graham jest osobą, która uwielbia robić zapierające dech w piersiach zdjęcia krajobrazów o świcie.

Drugi takeover został dokonany przez blogerkę lifestyle i artystkę i psycholog Shayda Nematollahi. Pokazała ona swoje życie w Miami, pokazała swoją kreatywność podejście do ludzi i to w co wierzy. Zrobiło to duże wrażenie na odbiorcach aboutdotme.

Trzeci takeover został dokonany przez Steve’a Cartera, który uwielbia robić zdjęcia różnym miejscom i przestrzenią, które mają swój specyficzny charakter. W swoich zdjęciach pokazał między innymi takie miejsca jak most Golden Gate w San Francisco czy opuszczoną stację metra.

2. Sephora

Sephora zaprosiła do takeover ekspertkę od urody Tamannę Roashan, która jest znana ze swoich niesamowitych umiejętności robienia makijażu. Wystarczy powiedzieć, że ma 1,3 miliona followersów na Instagramie. Pomogło to w znacznym stopniu zwiększyć poziom Sephorze, a jednocześnie Tammana miała okazję wypromować swoją markę.

sephora-bloomboard

3. Express

Express to marka modowa, która zaprosiła do współpracy w ramach takeover profesjonalną surferkę Anastazję Ashley, która przejęła na jeden dzień ich konto na Instagramie. Odbył się live chat, wrzucała swoje zdjęcia i tak dalej. Zbudowało to spory ruch wokół marki.

express-bloomboard

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ładowanie…

0

Comments

0 comments

Digital PR vs Content Marketing – najważniejsze różnice

Eksperymenty marketingowe, które przyniosły efekt WOW! cz.2 – Michał Sławiński, K2