in

Digital PR vs Content Marketing – najważniejsze różnice

Digital PR oraz Content Marketing to dwa, bardzo istotne elementy współczesnej komunikacji. Czym różnią się od siebie? Jaka jest ich rola? Czego potrzebuje Twoja firma? Czytaj dalej, aby się dowiedzieć.

 

Budowanie PR opiera się o zewnętrzne publikacje na temat Twojej firmy, Ciebie lub Twojego produktu. To znaczy, że dany dziennikarz na przykład napisze recenzję Twojego nowego produktu lub opisze jakieś inne działanie, które podjąłeś. W ten sposób budowany jest Twój wizerunek przez Public Relations.

Główną różnicą w Content Marketingu jest to, że zamiast zabiegać o publikacje w mediach – tworzysz swoje media, swój fanpage na Facebooku swojego bloga, jesteś aktywny w mediach społecznościowych. Oczywiście jak wskazuje nazwa, CM musi opierać się o treść o wysokiej jakości. Mogą to być artykuły na blogu, filmiki, podcasty, transmisje live etc.

 

Digital PR vs Content Marketing – najważniejsze różnice

 

1. Inny cel działania

Działanie content marketingowe zwykle podejmowane są pod kątem codziennego angażowania swoich odbiorców. Natomiast działania PR zwykle potrzebne są tylko z powodu ważniejszych okazji takich jak np. premiera nowego produktu.

2. Koszty

Koszty PR są stosunkowo wysokie. Dlatego działania tego typu często w ogóle nie są dostępne dla małych firm. Natomiast działania w ramach CM będą dużo tańsze. Na początku, mając odpowiednią wiedzę można próbować podejmować je na własną rękę i niekoniecznie będzie się skazanym na porażkę, jednocześnie, współpraca z profesjonalistami też nie będzie czymś nie do strawienia.

3. Zasięg

Jeżeli chodzi o zasięg CM i Digital PR to różni się on nie tylko pod względem rzędu wielkości, ale również pod względem konkretności grupy docelowej. W przypadku CM komunikacja jest bardziej spersonalizowana i ukierunkowana na konkretne osoby, które są naszymi odbiorcami. Z założenia w przypadku PR zasięg będzie większy, ale komunikacja będzie miała charakter masowy, kompletnie pozbawiony spersonalizowania. Jedno i drugie posiada swoje wady i zalety.

content-bloomboard

4.Odbiór przez klientów

Z założenia CM to wartościowe treści, które dają klientowi coś konkretnego, coś co sprawia, że jego życia staje się chociażby troszeczkę lepsze. Z drugiej strony treści PR z założenia są przekazem marketingowym i w taki sposób widzą to również odbiorcy, z założenia przekaz PR nie ma praktycznego zastosowania dla odbiorców.

5. Relacje z innymi podmiotami

W przypadku PR buduje się relacje z instytucjami medialnymi, a dopiero one budują relacje z odbiorcami, a więc mamy wyraźnego pośrednika. W przypadku CM to my dostarczamy treści bezpośrednio do odbiorców.

bloomboard

Oznacza to, że w jednym i drugim przypadku trzeba przyjąć inne strategie działania. W pierwszym przypadku trzeba zbudować relacje z dziennikarzami, w drugim przypadku ważniejsze są bezpośrednie relacje z odbiorcami. Oczywiście jest to kwestia postawienia pewnego nacisku, ponieważ w praktyce zawsze się to w pewnym stopniu miesza.

6. Odpłatność za publikację

Pomimo, że działania Digital PR zwykle są droższe, to samo umieszczenie danego materiału na nasz temat w prasie jest darmowe. Przynajmniej powinno być. W przypadku Content Marketingu na ogół jest podobnie, ponieważ publikujemy na ogół u siebie. Aczkolwiek zdarzają się przypadki, w których jest inaczej.

7. Inaczej mierzy się sukces

W przypadku PR sukcesem będzie ilość publikacji w różnych mediach. W przypadku CM nasz sukces będzie na ogół składał się z ilości udostępnień naszych wpisów w mediach społecznościowych, zaangażowania pod postami i tak dalej.

fb-udostępnienia-bloomboard

Dlaczego Content Marketing potrzebuje PR i na odwrót?

Kiedyś sytuacja była prosta. Jeżeli chciało się sprawnie komunikować z odbiorcami, to trzeba było dotrzeć do prasy. Przynajmniej na ogół, bo duże firmy nawet na początku XX wieku prowadziły swoje własne gazety – a więc był to taki trochę pre-CM.

Wielu osobom w dzisiejszych czasach mogło by się wydawać, że PR traci na znaczeniu. W końcu każdy z nas może komunikować się z odbiorcami i samemu tworzyć swój wizerunek. Pod pewnymi względami jest w tym trochę prawdy.

Jednak w czasach, w których każdy może tworzyć treści dużo trudniej jest się wybić z tłumu wysyłającego miliony sygnałów do miliardów odbiorców. Działania PR mogą pomóc dotrzeć Twojemu CM do osób, które nigdy wcześniej o Tobie nie słyszały i nie usłyszałyby gdyby nie dana publikacja.

Co ważne, jeżeli Twój Content Marketing jest naprawdę dobry, to możesz liczyć na to, że Twoje treści zostaną gdzieś opublikowane, jednocześnie w pewien sposób reklamując Twoją markę. Tutaj bardzo ważni są influencerzy, jeżeli oni udostępniają Twoje treści to jednocześnie rośnie ich (a więc i Twoja) ranga, zasięg oraz świadomość marki.

influencer-bloomboard

Dlatego Twój CM potrzebuje PR – aby był wykorzystywany dalej, miedzy innymi właśnie przez influencerów. W końcu, nawet jeżeli masz najlepszy content, ale nie ma kto go czytać, to nie osiągniesz swojego celu.

W drugą stronę PR potrzebuje CM, ponieważ dobry content świetnie sprawdza się w PR. Atrakcyjne treści bardzo dobrze przebiją się w mediach, mogą się nawet stać viralem – właśnie dzięki wysokiej jakości.

baner-facebook-2

 

Digital PR – wskazówki

Na koniec tradycyjnie zostawiamy wam garść porad, dzięki którym wasze działania PR będą lepsze!

1. Musisz być interesujący

Nikt o Tobie nie napisze jeżeli nie jest to interesujące. W gruncie rzeczy większość firm posiada w sobie potencjał na to, aby zainteresować czymś media. Jednak mało która potrafi ten potencjał wykorzystać.

Znalezienie w sobie czegoś interesującego, a następnie wyeksponowanie tego mediom to najtrudniejsza część działań Digital PR. Warto na to poświęcić dużo wysiłku, albo po prostu skorzystać z pomocy profesjonalistów.

digital-pr-bloomboard

2. Odpuść sobie notki prasowe

Jak pisaliśmy przed chwilą – musisz być interesujący i od razu ubiegamy, notki prasowe nie są interesujące. Wyobraź sobie, że Apple zamiast robić ciekawe show z publikacji nowego modelu iPhone po prostu przesyła notkę prasową dziennikarzom. Wzbudziłoby to jakieś zainteresowanie, bo jest to duża firma ze swoją renomą.

Jednak w dużej mierze to ciekawa forma opowiadania o nowych telefonach, przedstawiania ich jako rewolucyjnych rozwiązań, które zmieniają stosunki międzyludzkie oraz to w jaki sposób postrzegamy świat sprawiły, że firma Apple przeżyła prawdziwy renesans po wielu chudych latach. Przypominamy, że była nawet w pewnym momencie bliska bankructwa.

Z drugiej strony świetnie funkcjonująca przez wiele lat Nokia dzisiaj prawie nie istnieje. Dlaczego? Między innymi dlatego, że ta firma stała się piekielnie nudna.

3. Weryfikuj swoje działania

Cokolwiek robisz – czy to z zakresu PR czy CM koniecznie musisz cały czas testować skuteczność swoich działań. Dzięki temu na przestrzeni czasu będzie stawać się coraz sprawniejszy. Jest to również ważne jeżeli zamierzasz skorzystać z usług zewnętrznej firmy. Musisz wiedzieć czy jej działania przynoszą skutek.

4. Bądź wytrwały i uprzejmy

W przypadku działań PR-owych bardzo często słyszy się „nie”. To absolutnie normalne, wielokrotnie dziennikarze czy influencerzy mogą być po prostu obojętni względem materiałów, które im dostarczasz. Jednak podstawą skutecznych działań jest wytrwałość i uprzejmość. Nie należy się zniechęcać i być niegrzecznym tylko dlatego, że 5 raz usłyszało się „nie”, bo za kolejnym możesz odnieść sukces.

bloomboard-pr-content

5. Zwracaj szczególna uwagę na tytuły

Dobry tytuł maila może przesądzić o tym czy osoba po drugiej stronie w ogóle go przeczyta. Dlatego postaraj się zwrócić na to szczególna uwagę.

6. W przypadku braku odpowiedzi nie bój się napisać maila jeszcze raz

Zawsze zakładaj, że nie dostałeś odpowiedzi tylko dlatego, że ktoś nie zauważył Twojego maila. Możesz jednak wyświadczyć przysługę osobie po drugiej stronie i dać jej kolejną okazję do tego, aby przeczytała wiadomość od Ciebie. Takie działania są bardzo ważne pod względem zwiększenia swojej skuteczności.

7. Współpracuj z influencerami

Nawiązuj relacje z influencerami, współpracuj z nimi – wymieniaj się contentem, przeprowadzaj wywiady staraj się, aby wasza znajomość była wartościowa i ważna dla obydwu stron. W gruncie rzeczy jest to fundament skutecznych działań w ramach PR/Digital PR. Dlatego nie wolno Ci o tym zapomnieć. Koniecznie przeczytaj nasz artykuł na temat nawiązywania relacji z influencerami, aby dowiedzieć się na ten temat więcej.

baner-duzy

Komentarze

Skomentuj
  1. Świetny poradnik ! Warto zaznaczyć, że współcześni pracownicy zajmujący się PR coraz częściej wykorzystują narzędzie jakim jest content marketing. Jest to idealne narzędzie nie tylko do promocji danych usług czy produktu ale również do usprawniania kierunków działań jakie musi podjąć dany pracownik w firmie. Dlatego takie osoby muszą być otwarte na wszelkiego rodzaju nowinki i zmiany jakie zachodzą w tej branży.

  2. Świetny artykuł, ale warto zaznaczyć, że nowoczesny marketing wymaga posiadania wielu narzędzi i programów, a w szczególności jeżeli chodzi o content marketing. W tym celu wiele firm zleca takie rzeczy profesjonalnym PR, którzy wiedzą jak to się robi ;).

  3. Świetny materiał , brakowało mi takich treści mimo że czytam sporo na innych blogach, online marketingu, w magazynach. Mocno poszedłem w kierunku content marketingu bo pracę będę pisał więc na pewno będę wpadał częściej po jakieś porady 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ładowanie…

0

Comments

0 comments

Wywiad – Katarzyna Dworzyńska, PR Calling

Instagram Takeover – kiedy, jak, gdzie i dlaczego? 13 kroków do sukcesu