in

User Generated Content – 19 wskazówek + najciekawsze kampanie

Znaczenie dobrego contentu rośnie praktycznie z miesiąca na miesiąc. W obecnym momencie, żyjemy w czasach, w których to content rządzi marketingiem. Firmy starają się zrobić wszystko, aby było on jak najbardziej atrakcyjny, przyciągał uwagę odbiorców oraz, aby co bardzo ważne był ludzki, ponieważ chłodny, profesjonalno-biznesowy przekaz ma problemy z tym, aby skutecznie dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Na tej fali User Generated Content zyskuje coraz większą popularność.

 

Dlaczego warto korzystać i czym jest User Generated Content?

User Generated Content – czyli contentu tworzonego przez użytkowników. Najczęściej będą to po prostu nasi odbiorcy. Zwykle wykorzystanie contentu naszych odbiorców będzie bardzo pozytywnie postrzegane. Pomożemy się im wypromować, pokażemy że ich dostrzegamy, a oprócz tego najczęściej za darmo dostaniemy ciekawą i oryginalną treść. Wygrywa każda strona.

Warto zwrócić uwagę, że korzystanie z UGC, zazwyczaj – w dużym stopniu zwiększa zaangażowanie społeczności. Odbiorcy bardzo lubią kiedy mogą wejść w interakcję z danym podmiotem, im silniejsza jest ta interakcja (a wykorzystanie contentu dostarczanego przez odbiorców to silna forma interakcji) tym chętniej odbiorcy angażują się w życie danej marki w jej kanałach social media.

Inną zaletą UGC jest to, że zwiększa on wiarygodność marki. Według badań, odbiorcy sobie wzajemnie ufają, informacje dostarczane przez nich są bardzo wiarygodne. Zwiększa się również wysokość stopy konwersji, średnio o około 4-5%.

baner-ikony

Jak skutecznie użyć User Generated Content?

 

1. Zacznij od researchu

Zanim zaczniesz działania oparte o UGC powinieneś dokonać researchu, w ramach którego zorientujesz się co Twoi odbiorcy o Tobie piszą, jakie treści powiązane z Twoją marką tworzą i tak dalej. Dobry research co do zasady powinien być podstawą Twoich działań.

2. Ankiety wśród użytkowników

Jeden z prostszych sposobów na wykorzystanie swoich odbiorców, do tego aby zdobyć ciekawe informacje. Wyniki tego rodzaju ankiet bardzo często świetnie sprawdzają się w publikacjach, które będziemy tworzyli w ramach naszej strategii content marketingowej. Warto oczywiście opublikować wyniki w formie ładnej infografiki.

Oczywiście zanim zadamy pytanie, należy dobrze przemyśleć o co chcemy się zapytać i jakie pytania (i odpowiedzi na nie) mogą być ciekawe dla naszych odbiorców.

3. Określ w którym kanale Social Media, zamierzasz opublikować daną treść

Zawsze powinieneś pamiętać o tym, że każdy kanał komunikacji ma inną specyfikę. LinkedIn będzie wymagał bardziej poważnych i profesjonalnych treści, w przeciwieństwie do Facebooka, który raczej opiera się o luźniejszym contencie, co nie oznacza, że nie ma on zawierać merytorycznych treści. Jeszcze inne działania podejmiemy na Instagramie, a jeszcze inne na np. Twitterze.

Dlatego określenie co i gdzie chcemy opublikować jest bardzo ważną kwestią, którą należy ustalić na samym początku.

4. Pamiętaj, aby ustalić swoje cele

Działanie bez żadnego planu zwykle zawsze wychodzi gorzej. Oczywiście improwizacja posiada swój romantyczny wymiar, jednak twarde dane pokazują, że publikowanie bez jakiegoś konsekwentnego pomysłu nie ma szans sprawdzić się na dłuższą metę, a z całą pewnością nie pozwoli nam dotrzymać kroku swojej konkurencji. Dlatego musisz wiedzieć po co Ci dany content, co chcesz osiągnąć, a czego chcesz uniknąć, ustal to na samym początku.

user-generated-content-ramka

5. Zbadaj trendy

Jaki rodzaj UGC jest obecnie najbardziej popularny? O czym mówią Twoi odbiorcy? Co chcą usłyszeć i zobaczyć Twoi odbiorcy? Czego potrzebują? Czego Ty potrzebujesz? Musisz znać odpowiedzi na te wszystkie pytania. W ten sposób będziesz wiedział jaki rodzaj contentu dobrać oraz co właściwie trzeba znaleźć dla odbiorców.

6. Potrzebujesz UGC? Powiedz o tym swoim odbiorcom!

Jeżeli chciałbyś otrzymać zdjęcia z Twoimi produktami od swoich odbiorców, to po prostu ich o to poproś. Dobrze by było połączyć to z jakimś kuponem rabatowym, ale nawet bez niego, pewna, najbardziej zaangażowana w życie Twojej marki część społeczności chętnie podzieli się takimi zdjęciami. Analogicznie, jeżeli potrzebujesz jakiegoś innego rodzaju treści – to proś o to swoich odbiorców. Bardzo dobrze jeżeli ma to kształt konkursu, w którym można coś wygrać. Tak jak przed chwilą wspomnieliśmy.

7. Przeprowadź Q&A z ekspertem

UGC to nie tylko content tworzony przez Twoich odbiorców, ale również influencerów. Dlatego świetnym pomysłem będzie przeprowadzenie serii pytań i odpowiedzi z ekspertem z Twojej branży. Oczywiście, użytkownicy również wezmą udział w tworzeniu contentu, jednak tym razem w bardziej pasywny sposób, ponieważ będą tylko zadawali pytania.

8. Nie bądź nachalny

Nie wymagaj, aby Twoi odbiorcy w swoim contencie promowali zbyt intensywnie Twoją markę. Tego typu działania będą po prostu zbyt nachalne, a więc mniej skuteczne. Poza tym wielu odbiorców, którzy chętnie zrobiliby coś dla Ciebie, pod wpływem wywieranej presji mogą poczuć się zniechęceni, nie tylko do dostarczenia Tobie contentu, ale w ogóle do Twojej marki.

9. Poproś odbiorców o recenzje

Otwieranie się na krytykę zawsze jest bardzo pozytywnie postrzegane. Z drugiej strony, odbiorcy zwykle lubią wypowiedzieć się na temat marki, która ich o to poprosi, w końcu każdy z nas ma jakąś opinię, którą chciałby wyrazić i poczuje się doceniony jeżeli zostanie poproszony o to, aby ją wyrazić. Szczególnie jeżeli obiecamy opublikować przed szerokim gronem najciekawsze recenzje. Ważne, aby w takim przypadku nie dobierać wyłącznie tych pozytywnych. Takie działanie byłoby bardzo mało wiarygodne, a nasi odbiorcy mogliby poczuć się oszukani.

ramka2

10. Dobierz odpowiedni hashtag

Użycie odpowiedniego hashatagu, który sprawi, że odbiorcy sami z siebie chętnie będą wrzucali content to bardzo potężna broń w naszych rękach. Sprawdza się to przede wszystkim na takich portalach jak Instagram czy Twitter.

11. Zorganizuj wydarzenie

Wydarzenia, które odbywają się na żywo, z tłumem ludzi to bardzo dobry pomysł na to, aby wypromować na przykład hashtag lub inny rodzaj UGC. W takim przypadku mamy ogromne możliwości, aby wykreować działania naszych odbiorców, ponieważ możemy wchodzić z nimi w bezpośrednią interakcję na żywo.

12. Wybieraj tylko najlepszy content

Jeżeli masz taką możliwość, wybieraj tylko ten content, który jest naprawdę najlepszy. W końcu – odbiorcy utożsamiają Ciebie z tym co publikujesz, w ogromnej mierze to właśnie Twoje publikacje będą tworzyły Twój wizerunek. Dlatego nie możesz sobie pozwolić na to, aby dobierać słaby content, tylko po to, żeby mieć jakiekolwiek, który podchodzi pod kategorię UGC.

baner-facebook-2

13. Wykorzystaj historie klientów

Historie klientów mają wiele zalet. Przede wszystkim pozwalają w ciekawy sposób opowiedzieć o jakimś naszym produkcie, w taki sposób, że wielu odbiorcom, zwyczajnie będzie się chciało przeczytać całość, wzbudzi to w nich jakieś emocje, pozwoli im zrozumieć i poczuć jakiego rodzaju doświadczenia mogą się spodziewać korzystając z danego produktu.

Jednak sama ciekawa historia to nie jedyna zaleta, oprócz tego historie naszych użytkowników, w ogromnym stopniu nas uwiarygadniają. W końcu – zupełnie coś innego jeżeli my opowiemy coś o naszym produkcie, każdy wie, że chcemy go sprzedać. Jednak jeżeli o naszym produkcie opowie nasz zachwycony klient, któremu faktycznie, skorzystanie z niego w jaki sposób zwiększyło standard życia – wtedy przekonamy wielu odbiorców do tego, aby stali się naszymi klientami.

14. Współpracuj z influencerami

Współpraca z influencerami jest bardzo ważna. Każdy, kto obecnie zajmuje się marketingiem zdaje sobie z tego sprawę. Zawsze kiedy prowadzisz jakąś kampanię marketingową – zaangażuj do współpracy osoby, z Twojej branży, które potencjalnie mogłyby pomóc Ci się wypromować oraz mają spore przełożenie na swoją społeczność.

15. Gamifikacja

Jeżeli sprawisz, że odbiorcy będą Ci dostarczali contentu za pomocą gamifikacji – to z całą pewnością otrzymasz go całkiem sporo. Prawie każdy z nas lubi interakcję, podobnie z rozrywką, kiedy połączymy jedno z drugim otrzymamy łatwy sposób na to, aby dotrzeć do odbiorców w taki sposób, aby dali nam dokładnie tego czego potrzebujemy.

user-generated-content-ramka-bloomboard

16. Podkreśl, że budujesz społeczność

Wykorzystanie UGC naturalnie ma wpływ na budowę społeczności, zwiększa poziom zaangażowania i tak dalej. Jeżeli jednak podkreślimy, że wykorzystujemy UGC w dużej mierze właśnie do tego, aby stworzyć lub wzmocnić społeczność wokół naszej marki (oczywiście trzeba to ładniej ująć) to jedynie zwiększy to efektywność naszych działań.

17. Jeżeli korzystasz czyjegoś contentu, pamiętaj aby podziękować

Wielu osobom wyda się to być oczywiste, niestety nie dla wszystkich. Z tego względu warto podkreślić jak bardzo ważne jest to, aby zwyczajnie podziękować osobie, z której contentu się korzystało. Należy również obowiązkowo podać linka do jej strony.

18. Nie zapomnij o analityce

Zawsze gdy podejmujesz jakiś rodzaj nowych działań, gdy wdrażasz wszelkiego rodzaju porady – musisz pamiętać o tym, aby dokładnie przeanalizować skuteczność tego co robisz. Nawet najlepsze i najbardziej skuteczne porady mogą nie zadziałać w Twojej branży – marketing nie jest nauką ścisłą. Dlatego należy pamiętać o tym, że mogą się zdarzyć różne przypadki. Dlatego trzeba wnikliwie śledzić skuteczność działań, analizować wyniki i wyciągać z nich wnioski.

19. Zorganizowałeś konkurs? Pokaż rezultaty na swojej głównej stronie!

Pokazanie rezultatów zorganizowanego przez Ciebie konkursu, który miała na celu pozyskanie jak najwięcej UGC – na swojej głównej stronie będzie bardzo pozytywnie odczytane przez Twoich odbiorców, którzy będą mieli okazję zobaczyć, że ich praca naprawdę była dla Ciebie ważna oraz została odpowiednio doceniona.

Przykłady kampanii UGC

 

1. Burberry

Brytyjska siec odzieżowa, założona w 1856 roku. W 2006 roku jej CEO została Angela Ahrendts, która zdecydowała się na kampanię typu UGC. Marka uruchomiła stronę, na której można było wrzucać i komentować zdjęcia ludzi noszących ubrania Burberry. W rok-rocznym zestawieniu, zwiększyło to dochody Burberry z e-commerce o około 50%.

burberry

2. National Geograpic

National Geograpic udowodniło za pomocą swojej kampanii UGC #wanderlustcontest jak bardzo skuteczna potrafi być kampania tego typu. W ramach tego konkursu, poproszono fanów NG do wykonywania zdjęć miejsc, ludzi oraz ciekawych przeżyć z ich podróży oraz publikowania ich z hashtagiem #wanderlustcontest. Nagrodą była wspólna wyprawa fotograficzna z NG do Parku Narodowego Yosemite. Kampania wzbudziła ogromne zainteresowanie.

ucc

3. Lay’s

Kampania Lay’s polegała na tym, aby klienci tej marki mogli wymyślić swoje własne smaki, a następnie przegłosować ten, który jest z nich najlepszy. Osoba, której smak wygrał dostała nagrodę MILIONA dolarów. Jak można się domyślić – ogromna ilość osób wzięła udział w tym konkursie (prawie 4 mln). Jak można się domyślić – ta kampania również odniosła duży sukces.

bloomboard-ugc

4. Starbucks

Kolejnym ciekawym przykładem będzie “White Cup Contest”. Klienci z całych Stanów Zjednoczonych dostali za zadanie zrobienie sobie zdjęcia z zabawnym rysunkiem lub napisem na kawie ze Starbucksa, nagrodą były kubki z limitowanej edycji Starbucksa. Kampania była sporym sukcesem zarówno pod względem wizerunkowym jak i marketingowym.

03-starbucks-white-cup-contest

5. Coca-Cola

Kampania UGC Coca-Coli pomogła w zdecydowanym stopniu zwiększyć świadomość tej marki wśród klientów. Pomysł był bardzo prosty, na butelkach umieszczono różne napisy – po jednym słowie. Dzięki czemu użytkownicy za pomocą wielu butelek Coca-Coli mogli tworzyć dłuższe zdania, które tworzyły zabawne historie. Następnie, klienci byli zachęcani do publikowania rezultatów w social media. Efekty były naprawdę niesamowite. Pierwszy raz od 10 lat Coca-Cola odniosła wzrost sprzedaży.

Coca-Cola4

6. Pepsi MAX

Jeżeli pojawiła się Coca-Cola, to nie mogło zabraknąć jej największego konkurenta czyli Pepsi. Tym razem konkurs polegał na kampanii porównawczej. Pytano klientów o powody, dlaczego wolą Pepsi MAX zamiast Coli, zdjęcia wrzucano na Instagrama oraz inne kanały social media. Kampania dosyć szybko okazała się być sporym sukcesem, strona wydarzenia miała sporo wejść, ale co najważniejsze – ogromne zaangażowanie odbiorców.

7. Heineken

W pewnym momencie Heineken zaobserwował, że wielu z jego klientów zaczęło odpływać na rzecz bardziej ambitnych rodzajów piwa czy alkoholu jako takiego. Z tego powodu zdecydowała się na zmianę formuły piwa warzonego w podobnym sposób od około 150 lat. Dlatego w 2012 roku rozpoczął się event, który polegał na tym, aby zaangażować klientów w zredefiniowanie tego piwa. Zachęcano klientów do publikowania zdjęć, filmików i pomysłów na to w jaki sposób można zmienić odbiór Heinekena. Akcja cieszyła się sporą popularnością – no i dała Heinekenowi masę pomysłów na to jak ulepszyć swoje piwo.

baner-duzy

Komentarze

Skomentuj

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ładowanie…

0

Comments

0 comments

Wywiad – Barbara Stawarz-Garcia, kubańska feministka

Wywiad – Urszula Phelep, francuski łącznik