in

Evergreen content, czyli jak tworzyć nieśmiertelne treści

Prawdopodobnie gdzieś już słyszałeś o pojęciu „ evergreen content ”, ale czy wiesz czym on tak naprawdę jest? Dlaczego tak o nim głośno? Czym zdecydowanie nie jest?

 

Wyobraź sobie wieloletnie drzewo, które o każdej porze roku, przez lata, wypuszcza piękne, zawsze zielone igły. To jest właśnie istotą evergreen contentu.

Evergreen content to treści i artykuły, które zawsze będą przydatne i nie ulegną przedawnieniu. To także materiały, które dostarczą Twoim odbiorcom tonę pożytecznych informacji w temacie, który ich interesuje. Takie teksty podniosą wartość Twojego blog i będą cieszyć się popularnością przez długi czas.

baner-zwierzeta

Czym dokładnie charakteryzuje się evergreen content?

Jak tworzyć „evergreenowe” posty? Poniżej przedstawiamy najbardziej skuteczne formy przedstawiania takich treści.

1. Poradniki

Dostarczając swoim odbiorcom poradniki dajesz im wiedzę na konkretny temat, a sobie odporny na upływ czasu content. Kluczem do sukcesu jest by poradnik był faktycznie praktyczny – odpowiadał na realny problem przy pomocy wykonalnego rozwiązania.

Przykłady:

  • Poradnik dla początkujących
  • Poradnik dla zaawansowanych
  • Jak wybrać najlepszy produkt?
  • Jak poradzić sobie z długoterminowymi celami?
  • Jak zrobić check-listę(listę rzeczy do zrobienia?)?

 

mail-bloomboard

 

2. Wiedza powszechna

Możesz stworzyć posta typu „Wszystko co powinieneś wiedzieć” o produkcie, zjawisku lub niszy, którą się zajmujesz.

Przykłady:

  • Kompletny słownik niszy albo tematu
  • Najlepsze i najgorsze sposoby by osiągnąć cel
  • Historia jakiegoś przedmiotu albo dziedziny wiedzy
  • Najlepsze sztuczki by…
  • Wszystko co powinieneś wiedzieć o…

 

produck-hunt-bloomboard

 

3. Listy

Listy są jedną z najchętniej czytanych form tekstowych przez odbiorców. Szybko się je czyta i dostarczają maksimum informacji.

Przykłady

  • Pomysły i zasoby
  • Najbardziej wpływowi twórcy w specyficznej niszy
  • Najlepsze książki ze specjalistycznej branży lub takie, dzięki którym da można opanować jakąś umiejętność
  • Najlepsze darmowe i płatne aplikacje, i programy
  • Częste błędy popełniane w obrębie specyficznej branży

 

podcast-bloomboard

 

4. Bazy danych i case studies

Posty opierające się na autorskich wynikach wyszukania danych są żyłką złota. Studia przypadków są mocno osadzone w rzeczywistości, co może przyciągnąć nowych odbiorców poszukujących twardych danych.

  • Zestawienie Statystyk.
  • Szokująca statystyka i jej konsekwencje.
  • „Co poszło nie tak?” – case study
  • „Jak osiągnąć sukces?” – case study
  • Wyniki własnego wyszukiwania danych

 

case-study-bloomboard

 

W jaki sposób pisać posty?

 

Nie pisz dla ekspertów

Czasami może pojawić się pokusa, żeby udowodnić czytelnikom, jak dobrze znasz się na danym temacie, ale to może być Twój duży błąd. Eksperci rzadko szukają pomocy, Twoimi odbiorcami będą przede wszystkim początkujący i średniozaawansowani to dla nich powinieneś przygotowywać posty. Oczywiście nie oznacza to, że nie warto czasem przygotować czegoś dla ekspertów. Poza tym, możliwe, że specyfika Twojej branży wymaga treści dla ekspertów. Pamiętaj, że odpowiednie zbadanie zapotrzebowania Twoich odbiorców również jest bardzo ważne.

Zawęź tematykę

Jeśli jakiś temat jest zbyt szeroki, istnieje ryzyko, że Twój artykuł będzie długi (co wcale nie jest wadą) i kompletnie niekonkretny, co sprawia ryzyko, że znudzisz swoich czytelników, ponieważ mogą mieć problemy z odczuciem realnej korzyści z przeczytania danej treści. Skracaj szerokie zagadnienia do krótszych, które opiszesz zwięźle i kompetentnie.

Unikaj specyficznych branżowych żargonów

Większość Twoich tekstów jest skierowana do nowicjuszy, więc skomplikowany żargon może ich odstraszyć. Staraj się pisać prostymi słowami i tłumaczyć trudne zagadnienia w przystępny sposób. Dotyczy to szczególnie pisania do B2C. W przypadku B2B możesz sobie pozwolić na dużo bardziej hermetyczny język, ponieważ w takim wypadku tworzysz treści dla osób, które aktywnie zajmują się daną branżą.

jargon-bloomboard

Modyfikuj swój najlepszy content

Kiedy uda Ci się stworzyć świetny evergreenowy post, poszukaj sposobów, że zaadaptować Twój content na inne formaty. Napisałeś świetny artykuł? Być może warto przerobić go na e-booka albo audiobooka? Pamiętaj o tym, że treści tego typu jesteś w stanie wykorzystać wielokrotnie. W końcu – jeżeli coś jest dobre, to sprawdzi się więcej niż jeden raz. Poza tym nigdy nie będzie tak, że z danym wpisem dotrzesz do wszystkich swoich odbiorców. Warto również pamiętać, że ich struktura się cały czas zmienia – w mniejszym lub większym tempie, ale jednak. Dlatego po pewnym czasie mogą Cię czytać kompletnie inne osoby, które dotąd nie miały z Tobą styczności i nie widziały danego contentu. Spokojnie możesz dla nich przygotować jakąś sprawdzoną treść w innej formie.

recycling-content-bloomboard

Pisz zwięźlej, ale wzajemnie linkuj

Jeśli tworzysz poradnik na jakiś temat, np. „Jak dbać o samochód”, podziel to szerokie zagadnienie na węższe, bardziej konkretne artykuły jak: „Jak często trzeba uzupełniać olej?” albo „ Jak dbać o skórzaną tapicerkę?”. Następnie pod każdym z artykułów, dodaj linki do innych tekstów z serii. To świetna metoda dla SEO i pozwala czytelnikom rozwiązać konkretne problemy, jednocześnie wskazując im dodatkowe źródła informacji w tym samym temacie.

Pomysły na tematy:

Te tematy są uniwersalne i dotyczącą dziedzin, które zawsze będą obecne w życiu człowieka, co czyni je perfekcyjną bazą pod evergreen content.

Opieka nad zwierzętami
Miłość i związki
Odchudzanie
Rodzicielstwo
Jedzenie
Pieniądze

Oczywiście, tematyka Twoich evergreenowych postów musi być uzależniona od tematyki jaką się zajmujesz. Jeśli zajmujesz się odchudzaniem, tytuły Twoich artykułów mogą brzmieć: „10 najskuteczniejszych trików podczas odchudzania”, „Jak odzwyczaić organizm od słodyczy”.

Jeśli decydujesz się na wybranie uniwersalnego tematu, problem może być stworzenie takiego materiału, który nie będzie wydawał się wtórny i powielający schematów. Wykorzystaj swój unikatowy punkt widzenia w opisywaniu popularnego tematu, zgłęb go bardziej niż inni i dodaj interesujące detale.

Opisanie zagadnienia, które mogłoby się wydawać banalne, w niebanalny sposób sprawi, że z jednej strony – dużo osób się zainteresuje tym co poruszysz, ale z drugiej strony, nie znudzi się czytając tekst, który miała okazję czytać już wiele razy. Oczywiście nikt nie twierdzi, że jest to łatwe zadanie.

baner-facebook-2

Jaka tematyka nie jest evergreen?

Skoro już wiesz, czym jest evergreen content, dowiedz się, jakie posty nie zaliczają się do tej kategorii:

Trendy w modzie
Statystyki odnoszące się do konkretnego obszaru w czasie.
„Newsy”.
Artykuły skoncentrowane na obecnych trendach, życiu celebrytów i aktualnych wydarzeniach

Pamiętaj o tym, gdy będziesz próbował redagować evergreenowe posty – jeśli temat jest chwilowo atrakcyjny, ale ma datę ważności, to nie jest to, czego Ci potrzeba.

Evergreenowe strony

wikipedia.com
answers.com
imdb.com
ehow.com

Te strony zajmują się głównie dodawaniem evergreenowego contentu w dużych ilościach, na różne tematy. Przykładowo, Wikipedia, plasuje się na pierwszym miejscu prawie połowy wszystkich wyszukań w Google! Niestety, za ilością nie zawsze idzie jakość i często teksty na tych stronach pozostawiają wiele do życzenia. Dlatego należy podchodzić do nich z pewnym dystansem. Na szczęście cudze błędy też mogą być dla nas czymś wartościowym. Wystarczy, zamiast w ciemno z nich czerpać – analizować ich błędy, wyciągać z nich wnioski i w ten sposób dodatkowo ulepszać tworzone przez siebie treści.

Nie opieraj swojego bloga jedynie o evergreenowe posty

Evergreenowe teksty są bardzo wartościowe, ale to nie znaczy, że wszystkie materiały na Twojej stronie muszą być „nieśmiertelne” – posty odnoszące się do aktualnych wydarzeń czy zjawisk są tak samo cenne. Tego rodzaju treści przykują uwagę odbiorców oraz sprawią, że Twój blog będzie odwiedzało więcej osób. Bez nich być może będziesz mieć posty, które będą aktualne przez lata, ale z drugiej strony – będziesz mieć dużo mniej odbiorców, którzy mogliby się z tymi treściami zapoznać. Dlatego bardzo ważne, aby odpowiednio zharmonizować swoje działania.

Dyskusja o aktualnych wydarzeniach ze świata polityki czy showbiznesu nie kwalifikuje się jako evergreen content z oczywistych powodów – za chwilę temat nie będzie na topie. Natomiast zaletą takiego typu artykułów jest to, że chwilowo mogą być głośno omawiane, a co za tym idzie, wyszukiwane. Coś takiego może przyciągnąć tak samo dużą, a doraźnie nawet większą liczbę odbiorców jak evergreenowy artykuł. Równie wysoką wartość mają najświeższe, trudno dostępnę statystyki, które ciężko znaleźć.

Takie materiały są ważne i nie należy z nich rezygnować ich jedyną wadą jest to, że ich żywot nie będzie trwał wiecznie. Tutaj pojawia się przewaga evergreenowych postów – mogą przyciągać czytelników przez wiele miesięcy lub lat, jeśli to faktycznie dobrze zredagowany evergreen content. Dlatego, najlepsza strategia marketingowa opiera się na łączeniu „topowych” tematów z długowiecznymi evergreenowymi tekstami. Takie połączenie jest najbardziej optymalne i gwarantuje pozyskanie dużej liczby odbiorców.

baner-duzy

Komentarze

Skomentuj

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ładowanie…

0

Comments

0 comments

Zmiany na LinkedIn – co każdy marketer powinien wiedzieć?

Praca z czcionkami: 13 zasad typografii, które powinien znać każdy