in

Jak skonstruować dobry newsletter? 20 praktycznych porad

Newsletter, czyli elektroniczna forma biuletynu to jedno z podstawowych narzędzi marketingu internetowego. Jest to niezwykle wartościowe źródło komunikacji ze swoimi klientami, użytkownikami lub fanami. Pomimo wielu nowoczesnych kanałów komunikacji i aplikacji, newslettery wysyłane drogą mailową cieszą się niesłabnącą popularnością. Warto więc zastanowić się nad tym jak skonstruować dobry newsletter.

Dlatego przygotowaliśmy listę praktycznych i uniwersalnych wskazówek odnośnie tworzenia newslettera. Tych 17 porad pozwoli ci skonstruować newsletter, który będzie wyczekiwany przez odbiorców i nie stanie się kolejnym spamem, który zasypuje skrzynkę pocztową.

baner-ikony

Czy potrzebujesz newslettera?

Podstawowe pytanie, które musisz sobie zadać brzmi: Czy potrzebujesz newslettera? Jak banalnie by to nie brzmiało, jest to zdecydowanie kluczowa sprawa. Dlaczego? Ponieważ newsletter to nie jest narzędzie, które da się zastosować w każdej sytuacji, dla każdej branży, przy każdego rodzaju treści, przy wszystkich typach odbiorców.

Przed stworzeniem newslettera musisz zastanowić się nad wieloma kwestiami. Przede wszystkich zastanów się czy twój newsletter rzeczywiście będzie niósł za sobą wartość. Jeśli przede wszystkim myślisz o nim w kategoriach promocji własnej marki to być może powinieneś skupić się na innego typu działaniach i nie marnować energii i środków na tworzenie mailingu. W końcu kto zapisze się na newsletter, który będzie elektroniczną wersją gazetki reklamowej?

Drugą ważną kwestią jest określenie grupy docelowej. Nie wszyscy odbiorcy reagują równie dobrze na newsletter. Przykładowo: jeśli adresujesz swoją ofertę do młodzieży to prawdopodobnie nie będzie to skuteczna forma działań marketingowych. W tym wypadku dużo lepiej byłoby skupić się na mediach społecznościowych czy współpracy z influencerami. 

Kolejną kwestią, nad którą musisz się zastanowić przed tworzeniem newslettera jest jego cel. Koniecznie zdefiniuj cel, jaki ma spełniać twój mailing. Przed rozpoczęciem procesu produkcji newslettera nie da się ocenić jego sensowności. Jednak, jeśli przejdziesz przez wszystkie kroki opisane poniżej i stworzysz już własny, zrobiony zgodnie ze sztuką newsletter, to cofnij się do tego punktu i oceń czy w danej formie nadaje się on do realizacji zamierzonego celu. Jeśli nie, wtedy wiesz że odpowiedź na pytanie „Czy potrzebuję newslettra?” brzmi : Nie!

ekeftywnosc-newsletter-bloomboard

Podstawowe pytania, które należy sobie zadać przed stworzeniem newslettera

By twoja strategia odnośnie newslettera była jak najlepsza, a odpowiedź na pytania zawarte w akapicie powyżej była znacznie łatwiejsza należy odpowiedzieć sobie na kilka pomocniczych pytań. Dzięki tym odpowiedzią stworzysz zarys strategii i zdobędziesz dużo lepszy ogląd własnych celów i sytuacji.

  • Do kogo kierujesz newsletter?
  • Jaki format newslettera jest dla mnie najlepszy?
  • W jakim stylu utrzymywać wiadomości?
  • W jaki sposób zbrandować newsletter?
  • Jaki jest horyzont czasowy twojego newslettera?
  • HTML czy zwykły tekst?
  • W jaki sposób promować newsletter?
  • Jakiego typu treści zamieszczać w wiadomościach?
  • Jak przyciągnąć uwagę odbiorców?
  • Jak sprawić by zapisane osoby nie wypisywały się z newslettera?
  • Jak monitorować efekty?

 

Jeśli odpowiemy sobie na te pytanie to możemy przejść do następnej części tekstu – wskazówek. W ten sposób skonfrontowane zostaną nasze własne przemyślenia i cele z dobrymi praktykami i wypracowany zostanie kompromis, który przełoży się na zadowolenie zarówno po stronie odbiorców jak i nadawcy.

Przed przejściem do wskazówek polecamy zapoznanie się z naszymi wcześniejszymi tekstami : o tym jak zbudować listę mailingową + jak wykorzystać do tego celu social media oraz o optymalizowaniu wysyłki mailingowej. Zaopatrzony w te informacje możesz ruszać do konstruowania newslettera 🙂

baner-facebook-2

Jak skonstruować dobry newsletter – wskazówki

 

1. Nie wzbudzaj oczekiwań, których nie jesteś w stanie spełnić

Gdy reklamujesz swój newsletter, zachęcasz do zapisania się, pamiętaj o tym by przedstawiać jego prawdziwy obraz. Nie przedstawiaj w przekolorowany sposób jego zalet i wartości, którą niesie. W ten sposób możesz tylko wzbudzić oczekiwania, które nie będą możliwe do spełnienia. A pamiętaj – rozczarowany odbiorca jest znacznie gorszy niż do nie do końca usatysfakcjonowany odbiorca!

Przedstaw zalety newslettera w prosty sposób, nie używając górolotnych określeń jak „innowacyjny”, „niespotykany” czy „wstrząsający”. W ten sposób, każdy kto się na niego zapiszę będzie dobrze wiedział czego się spodziewać. Dużo lepiej zaniżyć oczekiwania i później zaskakiwać pozytywnie, np. dodając wartość, o której wcześniej nie wspominałeś.

kurasinski-newsletter-bloomboard

2. Pamiętaj o celu

Pamiętaj o celu w jakim tworzysz swój newsletter. Oczywiście wcześniej powinieneś odpowiedzieć sobie na pytane o cel, ale jeśli zastosowałeś się do poleceń z akapitów powyżej to etap masz tej już za sobą 🙂 Cel definiuje całość newslettera i ma związek z takimi kwestiami jak: spójność, dopasowanie do odbiorcy, jakość treści, forma. Dlatego tak ważne jest byś za każdym razem o nim pamiętał – inaczej z ustandaryzowanego newslettera może wyjść seria przypadkowych, niezwiązanych ze sobą wiadomości. A to na pewno wpłynie na jego odbiór.

3. Dopasuj newsletter pod odbiorców

Ważną rzeczą jest dopasowanie newslettera do potrzeb odbiorców. By to zrobić należy poznać ich preferencje i oczekiwania. Inne będą oczekiwania jeśli prowadzisz sklep internetowy, a inne gdy prowadzisz bloga eksperckiego. Jak w najprostszy sposób poznać preferencje odbiorców? Wysłać im prostą, łatwą do wypełnienia ankietę. Dzięki temu dowiesz się co sprawi, że twój newsletter będzie dobry. Zaletą tego rozwiązania jest przede wszystkim to, że adresujesz je do osób, które są żywotnie zainteresowane jakością newslettera – same się do niego zapisały.

Gorzej gdy z ankiety wyniknie, że różni odbiorcy mają zupełnie inne oczekiwania. Na szczęście i na to jest rada – segmentacja! W takim przypadku zaleca się podzielenie listy mailingowej na segmenty i stosowanie odmiennej formy wiadomości dla każdego z nich.

segmentacja-bloomboard

4. Pisz zwięźle i prosto

Newsletter to nie kopiowanie zawartości strony internetowej lub artykułów. Tu liczy się skrótowa, zwięzła forma przekazywania informacji. Krótkie zajawki, wyciąganie esencji z artykułów, linki, grafiki prezentujące najważniejsze fakty – tego typu treści sprawdzają się najlepiej.

Także język nie może być zbyt skomplikowany. Wielokrotnie złożone zdania, pełne niezrozumiałych wyrażeń mogą wpłynąć na otwieralność twoich wiadomości. Pisz proste, krótkie, informacyjne zdania.

5. Zaintryguj czytelników

Bardzo ważne przy tworzeniu newslettera jest skonstruowanie go tak by przyciągał uwagę odbiorców. W tym względzie istotne jest budowanie dobrych nagłówków – o tym w jednym z punktów poniżej. Lecz należy także zadbać by „wsad” maila był intrygujący. Jest na to wiele sposobów – możesz np. wyciągnąć parę najważniejszych faktów i statystyk z artykułu i zadać pytanie „czy wiesz co je łączy?”. Wtedy odbiorca będzie dużo bardziej skłonny przejść do pełnej wersji artykułu.

6. Nie stosuj zbyt wielu reklam

Umieszczanie reklam, autopromocja w treści newslettera to oczywiście nic złego. Jednak trzeba znać umiar. Przepakowanie wiadomości reklamami na 100% sprawi, że duża część użytkowników zrezygnuje z subskrypcji. Eksperci marketingowi doradzają proporcje 90% wartościowe treści informacyjne, 10% promocja.

bloomboard-newsletter

7. Dostarczaj dodatkową wartość

Jeżeli chcesz by twój newsletter cieszył się dużą popularnością to spraw by był on rzeczą unikatową. Zamieszczaj w nim nie tylko takie treści, które można spotkać też w innych twoich kanałach komunikacji – social media, stronie, blogu itp. Zawsze dodaj coś ekstra – dodatkową grafikę, informacje, przydatny trick, cytat dnia – sam wymyśl, ogranicza cię tylko kreatywność. Dzięki temu zabiegowi na pewno powiększysz grono subskrybentów.

8. Wzbudź zaufanie i nie zawiedź go

Być może to banał, ale by twój newsletter osiągnął sukces ważne jest wzbudzenie zaufania wśród twoich odbiorców. Nie jest to łatwe, ale jeśli się uda to jest szansa, że twój newsletter będzie rozprzestrzeniał się niczym wirus – użytkownicy sami będą go polecać innym. Jak wzbudzić zaufanie? Nie oszukuj, dostarczaj ciekawe treści, w przypadku błędu przyznaj się, nie wysyłaj podejrzanych plików czy linków – można by mnożyć przykłady, ale chyba każdy instynktownie wyczuwa o co chodzi.

9. Dopasuj newsletter do urządzeń mobilnych

Absolutne „must be” ! Jeśli nie przystosujesz swoich wiadomości do formatu mobile to nie masz najmniejszych szans na sukces. Koniec, kropka.

dopasuj-mobile-newsetter-bloomboard
10. Dbaj o regularność wysyłki

Regularność wysyłki newslettera to kolejna ważna rzeczy. Ludzie lubią regularność, rytuały, powtarzalność. Jeśli ktoś zaplanował sobie wtorkowe popołudnie z newsletterem to twoim obowiązkiem jest mu go dostarczyć na czas 🙂 W ten sposób budujesz pewnego rodzaju nawyk. A nawyk to najsilniejsza broń w marketingu, święty gral każdego marketera, coś do czego dąży każdy zajmujący się promocją.

11. Miej własny styl

Znajdź swój własny styl i konsekwentnie się go trzymaj. Ważne by był on spójny z wizerunkiem twojej firmy. W ten sposób możesz w łatwy sposób wyróżnić się na tle konkurencji i zyskać dodatkowe punkty zaufania od odbiorców. Tylko pamiętaj żeby nie przesadzić – by własny styl nie stał się jakimś niezrozumiały dla nikogo z zewnątrz slangiem 🙂

12. Stosuj grafiki

Kolejna porada, którą mogła by wypowiedzieć maskotka firmy hotels.com – Capitan Obvious. „Jeden obraz wart więcej niż tysiąc słów” jak mówi stare chińskie przysłowie. Myślę, że nie potrzeba tutaj rozwijać tematu – „Grafiki głupcze!” parafrazując inne słynne powiedzenie.

13. Dobierz odpowiednią porę wysyłki

Na ten temat więcej pisaliśmy już w poprzednim artykule – zachęcamy do zapoznania się. Dla leniwych – wystarczy spojrzeć na poniższe wykresy i sprawdzić jaki dzień i godzina jest najbardziej optymalna do wysyłki. Poza ty – monitorować i badać! W każdej branży, dla każdej firmy statystyki te różnią się delikatnie.

knowledge-graph-emailopenshour-sm

best-time-to-send-emails-bloomboard

14. Twórz chwytliwe nagłówki

To niezwykle ważne przy wysyłce newslettera. Temat jest bardzo obszerny, omówiliśmy go dokładnie we wcześniejszym wpisie – sprawdź.

tytul-bloomboard

15. Pamiętaj o Call to Action

Ważne jest byś zamieścił odpowiednie przyciski CTA w swojej wiadomości. Będą się one różnić w zależności od celu, który chcesz osiągnąć. Z praktycznych wskazówek – nie umieszczaj ich na samym dole wiadomości – w ten nie każdy czyta wiadomość do samego końca. O projektowaniu CTA możesz przeczytać tutaj.

16. Spraw by można było w łatwy sposób wypisać się z newslettera

Co?! W tworzeniu dobrego newslettera ma pomóc prosty sposób rezygnowania z niego?! A jednak. Łatwość wypisania się sprawia, że użytkownik zastanowi się 2 razy zanim to zrobi. Można wytłumaczyć to na prostym przykładzie. Jeśli ktoś przychodzi do ciebie w gości i zaczyna marudzić możesz powiedzieć mu „Nie podoba się? To tam są drzwi!”. Ktoś kiedykolwiek skierował się w stronę drzwi po takiej sugestii? Nie sądzę 🙂

17. Zachęcaj do zapisywania się do newslettera na innych kanałach komunikacji

To ważny punkt jeśli chodzi o sukces twojego newslettera. Promuj swój newsletter w social media, dodawaj banery zachęcające do zapisywania się w treści postów na blogu, stosuj pop-up’y. Żeby ktoś zapisał się do newslettera najpierw musi o nim wiedzieć.

18. Dodaj możliwość szybkiego podzielenia się treścią w mediach społecznościowych

Ważna spraw jeśli chodzi o dobre praktyki konstruowania wiadomości. Umożliw użytkownikom szybkie dzielenie się treścią maila na portalach społecznościowych. Dzięki temu twój newsletter może zyskać na popularności.

share-bloomboard

19. Zamieść ikony szybkiego przekierowania

Zapewne posiadasz własną stronę internetową, profile w social media itp. Jeśli chcesz wyciągnąć z newslettera maksimum możliwości to umieść ikony szybkiego przekierowania w treści lub na końcu wiadomości. Dzięki temu upieczesz dodatkową pieczeń na tym samym ogniu – zyskasz dodatkowy ruch na stronie lub lajki na portalach społecznościowych.

20. Wprowadź elementy interaktywne

Treści interaktywne zdecydowania dobrze oddziałują na odbiorców. Sprawiają, że wiadomość staję się dużo ciekawsza wizualnie, przyciąga wzrok, ciężej o niej zapomnieć. Jednak z tym tematem trzeba bardzo uważać. Nie wolno sprawić by wiadomość była „przeciążona” – nie może ładować się zbyt długo, powodować problemów technicznych, konieczności instalowania dodatkowych wtyczek czy programów. Dodatkowo nie wszystkie aplikacje obsługujące pocztę są przystosowane do odbierania treści interaktywnych.

baner-duzy

Komentarze

Skomentuj
  1. Jedna uwaga nie HTML lub text tylko jedno i drugie 🙂 textowka obniża spam score, dodatkowo jest alternatywa dla tych, którzy maile odbierają np na smartwatch

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ładowanie…

0

Comments

0 comments

Monitoring social media – jak stosować, jakie niesie korzyści + narzędzia

Trendy w social media 2017 – prognoza dla najpopularniejszych platform społecznościowych