in

Ekosystem content marketingowy – wszystko czego możesz potrzebować

Ekosystem content marketingowy jest bardzo złożony – składa się na niego bardzo wiele rzeczy. Budowanie strategii, research, tworzenie contentu, dystrybucja, promocja, pomiar reazultatów to tylko niektóre dziedziny content marketingu. Każda dzieli się jeszcze na mniejsze kategorie. Jak nad tym wszystkim zapanować?

 

Postanowiliśmy pomóc wszystkim stającym przed tym problemem. Przygotowaliśmy listę najlepszych artykułów, ebooków, narzędzi czy podcastów, które pozwolą każdemu szybko zorientować się jaka jest istota danej dziedziny content marketingu. Podane narzędzia pomogą każdemu rozpocząć pracę nad wybranym zagadnieniem, czyniąc ją łatwą i efektywną.

Na skróty

 

bloomifect-ad

 

Budowanie strategii

Tworzenie strategii to pierwszy krok w działaniach content marketingowych. Ważne jest nie tylko zaplanowanie odpowiednich treści i kanałów promocji, ale także zdefiniowanie grupy docelowej i utworzenie kalendarza działań.

content-marketing

1. Strategia

Odpowiednia strategia to klucz do sukcesu w content marketingu. Istnieje sporo materiałów mówiących o tym jak ją właściwie skonstruować oraz narzędzia pomagające w pracy przy tworzeniu strategii.

pytania-zidentyfikuj-odbiorce-content-marketing-bloomboard

Artykuły:

 

Ebooki:

 

YouTube:
  • Content Marketing Strategy 2015 | C3 2015 | Joe Pulizzi

 

 

2. Definiowanie „buyer persona”

Buyer persona to inaczej potencjalny, modelowy klient. Wszystkie materiały potrzebne do zrozumienia tego zagadnienia znajdują się poniżej.

buyerpersona4

Artykuły:

 

Narzędzia:
  • Make my persona – narzędzie do tworzenia person od HubSpot, warte polecenia!
  • Person app – aplikacja pomagająca stworzyć personę
  • Streamlyzer – pozwala na zagregowanie danych dotyczących klientów i zrozumienie ich zachowań
  • Up Close & Persona – kolejne narzędzie przydatne przy tworzeniu person

 

Ebooki:

 

Blogi, vlogi, youtube, podcasty:

 

 

3. Kalendarz

Podstawą pracy jest odpowiednio zaplanowany grafik prac! Warto posiadać kalendarz prac, w którym wszystko będzie odpowiednio rozpisane.

kalendarz-content-strategia-bloomboard

Artykuły:

 

Narzędzia:

Podpowiedź jak stworzyć content kalendarz w Trello

 

 

Research

Research to kolejny etap w działaniach content marketingowych. Należy zaznaczyć, że jeden z najważniejszych. Dobrze przeprowadzony research, analiza konkurencyjności treści w dużej mierze przekłada się na sukces całej kampanii. Sprawdź z jakich materiałów możesz skorzystać by ułatwić sobie pracę.

how-to-do-content-marketing-research

1. Odkrywanie contentu

Przy poszukiwaniu inspiracji na artykuł można posłużyć się wieloma ciekawymi narzędziami, które pomogą ci zorientować się w obecnych trendach i wybrać odpowiedni temat.

Artykuły:

 

content-marketing-inspiracje-bloomboard

 

Narzędzia:

Jak wykorzystać Buzzsumo w Content Marketingu

 

  • Ruzzit – pomaga odkryć często udostępniany content
  • NewsBot – wtyczka do Chrome, która pozwala na przeglądanie interesujących nas informacji
  • Feedly – newsy w formie tablicy, jak na Facebooku
  • Rightrelevance –

 

2. Analiza konkurencji

Należy także badać działania konkurencji. Dobra analiza konkurencji pozwoli ci uzyskać przewagę nad resztą uczestników rynku. Istnieje sporo aplikacji i programów, dzięki którym analiza konkurencji staje się bardzo prosta.

Artykuły:

 

similarweb-bloomboard

 

Narzędzia:
  • Brand24 – zdecydowanie najlepsze narzędzie do monitorowania konkurencji
  • SimilarWeb – daje wgląd w dane każdej strony i aplikacji
  • Moz – analiza SEO
  • Follow – kompleksowe śledzenie konkurencji

 

Tworzenie treści

1. Produkcja treści

Produkcja treści to oczywiście najważniejszy proces ze wszystkich – bez stworzenia treści nie ma content marketingu. Dlatego warto zadbać o tą część i możliwie jak najbardziej usprawnić ją dzięki odpowiednio dobranym narzędziom. Istnieje wiele ciekawych aplikacji i portali, które pomagają tworzyć świetne treści.

infographic-content

Artykuły:

 

Narzędzia:

 

2. Zdjęcia i grafiki

Dobre treści graficzne są kluczowe dla stworzenia wartościowego contentu. Grafika przykuwa uwagę, sprawia że tekst jest atrakcyjniejszy dla odbiorcy. Dlatego warto dbać o ten element i znać dobre praktyki z zakresu umieszczania grafik w tekście.

screen-shot-2014-07-18-at-1-54-02-pm

Artykuły:

 

visual-content-marketing-11

Narzędzia:

 

visual-content-infographic

Ebooki:

 

3. Ebooki

Ebooki to bardzo wymagająca forma contentu. Pracochłonna i wymagająca największej staranności, lecz przynosząca doskonałe rezultaty, zwłaszcza w dłuższym okresie. Poniżej znajdziesz materiały i narzędzia, które pomogą ci stworzyć własnego ebooka.

improve-content-marketing

Artykuły:

 

Narzędzia:
  • Calibre – pozwala na przekonwertowanie ebooka na dowolny format
  • Beacon – zamienia post z WordPressa na ebooka
  • Blurb – narzędzie do tworzenia profesjonalnych ebooków
  • PagePlus – proste narzędzie do tworzenia estetycznych ebooków
  • Issuu – platforma do publikacji ebooków
  • Pronoun – kolejna platforma do publikacji

 

Ebooki:

 

4. Prezentacje

Prezentacje, przy natłoku interaktywnych treści różnego rodzaju, powoli odchodzą w niepamięć. Jednak w wielu branżach nadal jest to główny typ tworzonych treści, dlatego warto rozeznać się w procesie tworzenia i publikacji prezentacji multimedialnych.

slideshare-stats-1-638

Artykuły:

 

Narzędzia:
  • Keynote – narzędzie do tworzenia prezentacji od Apple
  • Graphicriver – zestaw ciekawych szablonów do Keynote
  • Google Slides – tworzenie prezentacji w wersji od Google
  • Slides Carnival – estetyczne wzory prezentacji dedykowane dla Google Slides
  • SlideShare – najpopularniejsza platforma publikacji

 

5. Infografiki

Infografiki to jedne z bardziej lubianych przez odbiorców treści. Zawierają w sobie wszystko co potrzeba – treści wizualne, wiedzę, ciekawą formę prezentacji danych. Warto stosować infografiki w ramach swojej strategii content marketingowej. Istnieje wiele ciekawych narzędzi do ich tworzenia.

most-popular-infographics_50290d1739cc0_w587

 

Artykuły:

 

Youtube:

 

canvascreenshot

 

Narzędzia:
  • Piktochartjedno z najprostszych i najbardziej intuicyjnych narzędzi do tworzenia infografik
  • Easel.ly – narzędzie posiadające więcej motywów niż Piktochart
  • Infogr.am prosta aplikacja do tworzenia statystycznych i interaktywnych infografik
  • Visual.ly – platforma komunikacyjna dla wizualizacji danych i infografiki
  • Canva – łatwe, ale profesjonalne narzędzie
  • Wordleprosta aplikacja do tworzenia infografik
  • Venngage – aplikacją umowżliwoająca tworzenia i publikowanie własnych infografik, angażuje także obserwatorów oraz mierzy wyniki. 
  • iCharts– aplikacja do tworzenia wykresów w zaledwie kilka minut
  • Google Data Studio – pozwala zmieniać dane w czytelne dla wszystkich raporty i panele informacyjne
  • Tableau – pomaga zobrazować I zrozumieć dane
  • Zebra BI –tworzenie raportów i prezentacji
  • Visme – proste narzędzie do tworzenia interesujących treści

 

Ebooki:

 

6.  Formularze

Formularze to przydatna forma, gdy chcemy nie tylko dostarczyć treść, ale także uzyskać informacje zwrotne. Proces ich tworzenie nie jest skomplikowany gdy posiadamy niezbędną wiedzę i odpowiednie narzędzia.

Artykuły:

 

Youtube:

 

surveymonkey-app

 

Narzędzia:
  • Survey Monkey – bezpłatne oprogramowanie do ankiet online
  • Typeform – służy do prostego i szybkiego tworzenia formularzy i ankiet
  • Google Forms – narzędzie do tworzenia bezpłatnych formularzy
  • Client Heartbeat – narzędzie do sprawdzania zadowolenia klientów
  • Zoho Survey – narzędzie do tworzenia ankiet w kilka minut
  • Survey Gizmo – oprogramowanie do tworzenia ankiet
  • Survey Planet – duży wybór bezpłatnych narzędzi do projektowania ankiet

 

7. Filmy

Video to przyszłość content marketingu, pisaliśmy już o tym. Zdecydowanie jest to forma treści, z którą trzeba się zapoznać jak najszybciej, poznać zasady tworzenia filmów, narzędzia do ich obróbki i platformy publikacji. Przewiduje się, że do roku 2020 to video będzie odpowiedzialne za prawie 3/4 ruchu w internecie.

jak-zwiekszyc-zasieg-konta-youtube-bloomboard

Artykuły:

 

Narzędzia:
  • Animoto – tworzenie unikalnych fragmentów wideo ze zdjęć, klipów wideo i muzyki
  • GoAnimatenarzędzie pozwala na wykonywanie w pełni funkcjonalnych filmów animowanych 
  • MagistroMagisto zamienia codzienne filmy i zdjęcia w ciekawych, niezapomnianych filmów 
  • Sellamations – tworzenie Doodle filmów
  • Common Craft – gotowe filmy i wizualizacje
  • Wideo – internetowa platforma wideo, który pozwala łatwo tworzyć, edytować i udostępniać filmy animowane.
  • Viewbix – umożliwia tworzenie interaktywnego wideo w zaledwie trzech krokach
  • Screenroparty na sieci Web Screen Recorder
  • Slidely – tworzenie pokazów video i teledysków
  • Powtoon – pozwala na tworzenie w prosty sposób animowane, profesjonalne filmy wideo
  • WeVideo – edytowanie i tworzenie filmów
  • Stupeflix – tworzenie filmów w kilka minut
  • VideoScribe – oprogramowanie, które pozwala użytkownikom na automatyczne tworzenie animacji
  • Filmora – oprogramowanie, które daje możliwość na wykonywanie podstawowych edycji (tapicerka, obracanie, jasność, kontrast, prędkość)
  • Vidyard – tworzenie bardziej efektywnych plików video

 

Ebooki:

 

Dystrybucja i promocja contentu

Kolejnym etapem jest dystrybucja contentu. To istotny etap dla sukcesu całej kampanii content marketingowej. Odpowiednie zaplanowanie kanałów dystrybucji i ich prawidłowe wykorzystanie to podstawa. Istnieje wiele różnych sposobów na promocję contentu, warto zapoznać się z materiałami i narzędziami, które przyspieszą ten proces.

smart-insights-content-distribution-matrix-image-3

1. Dystrybucja

Istnieją różne platformy dystrybucji treści w sieci. Wybierz najlepszą dla realizacji swoich celów.

Artykuły:

 

prowly_bazy-mediow-620x396

Narzędzia:
  • Prowly – internetowe biuro prasowe
  • Slideshare – najlepsze miejsce do zamieszczania prezentacji
  • Whitepress – narzędzie które pomaga w pośredniczeniu pomiędzy autorem tekstu a wydawcą, portalem
  • Click to tweet – dzięki temu trickowi znacznie zwiększysz liczbę udostępnień
  • Quora – platforma, na której warto umiejętnie promować swój content

 

content-distribution-checklist-1

Ebooki:

 

2. Email

Ważnym kanałem promocji contentu jest nasza lista mailingowa. Wysłanie newslettera z najnowszymi treściami jest wskazane podczas procesu dystrybucji contentu. Istnieje cała masa narzędzi, które czynią tą czynność dziecinnie prostą.

email-36

Artykuły:

 

Narzędzia:
  • Curated – narzędzie do tworzenia estetycznych wiadomości
  • Revue – tworzenie i wysyłanie wiadomości
  • MailChimp – najpopularniejsze narzędzie do wysyłania newsletterów
  • PutsMail – narzędzie, którym sprawdzisz jak będzie wyglądał twój mail przed wysłaniem
  • Litmus – doskonałe do tworzenia i analizy wiadomości email
  • Litmus Community – społeczność email marketerów, gdzie następuje wymiana zdań i opinii

 

3. Social Media

Social media to prawdopodobnie najważniejszy kanał dystrybucji treści w dzisiejszych czasach. Do wyboru odpowiednich platform należy przyłożyć szczególną uwagę. Odpowiednio dobrane platformy oraz trzymanie się podstawowych zasad dotyczącej każdej z nich doprowadzi do znacznego wzrostu zasięgu twojego contentu.

social-media-effect

Artykuły:

 

Narzędzia:
  • Buffer – doskonały social media manager
  • Hootsuite – odpowiednik Buffera, nieco mniej intuicyjny w obsłudze
  • Tweetdeck – planer postów na Twitter
  • Oktopost – social media manager dla B2B

 

4. Skracanie linków

Za długi link? Skróć go! Wszystko o skracaniu linków wraz z niezbędnymi narzędziami.

url-shortener-bloomboard

Artykuły:

 

Narzędzia:

 

5. Płatna promocja

Z każdym kolejnym rokiem jest to coraz ważniejszy kanał promocji contentu. Dodatkowo pozwala dotrzeć do wysoce sprecyzowanej grupy odbiorców. Odpowiednie skonfigurowanie płatnej kampanii wymaga jednak doświadczenia i umiejętności.

owned-earned-paid-media-initiative

Artykuły:

 

Narzędzia:
  • Onespot – tworzy i dystrybuuje reklamy utworzone na bazie contentu
  • Zemanta – kompleksowe narzędzie do dystrybucji contentu
  • Automate Ads – kampanie reklamowe na autopilocie
  • Outbrain – nowoczesne narzędzie do tworzenia reklamy natywnej
  • Taboola – platforma służąca do płatnej promocji treści

 

6. Influencer marketing

Wykorzystywanie influencerów przy dystrybucji i promocji treści to najnowszy trend w content marketingu. Jest to bardzo efektywna metoda promocji, jeden odpowiedni post umieszczony przez influencera może osiągnąć lepszy wynik niż wszystkie inne kanały promocji razem wzięte.

influence-marketing-state-of-influence-report-2013_52003f321fdf6_w1500

 

Artykuły:

 

Narzędzia:

influence-tools-bloomaboard

Ebooki:

 

Pomiar rezultatów

Pomiar rezultatów to bardzo ważny etap procesu content marketingowego. Dzięki właściwemu pomiarowi efektów można lepiej zoptymalizować przyszłe działania i ocenić efektywność badanej kampanii. Badanie rezultatów to także najtrudniejsza część, wymaga doświadczenia i odpowiedniej wiedzy. Jest jednak wiele przydatnych materiałów pozwalających przyswoić niezbędną wiedzę i narzędzi ułatwiających pracę.

content-marketing-measurement-440x485

1. Analiza rezultatów

By dobrze zmierzyć rezultaty kampanii potrzebna jest wiedza z zakresu wskaźników i narzędzi analitycznych. Dostarczamy listę najciekawszych publikacji i narzędzi dostępnych na rynku.

Artykuły:

 

hotjar-bloomboard

Narzędzia:

 

Ebooki:

 

 

2. Monitoring sieci

Monitorowanie wzmianek o naszej kampanii w sieci to kolejny etap pomiaru rezultatów. Dzięki niemu dowiemy się jak szeroko rozprzestrzenił się nasz content.

Artykuły:

 

b24_top_gfx

Narzędzia:
  • Google Analytics – najpopularniejsza platforma analityczna na świecie
  • Brand24 – doskonałe narzędzie do monitorowania sieci

Monitoring Internetu krok po kroku z Brand24

 

  • Mention – zobacz co piszą o tobie w sieci
  • SumAll – wszystkie statystyki w jednym miejscu
  • Sotrender – polskie narzędzie do analizy social media
  • SentiOne – zagraniczny odpowiednik Brand24
  • Socialmention – analiza social media w czasie rzeczywistym
  • Notify – platforma do monitoringu zintegrowana ze Slack’iem

 

 

Mamy nadzieję, że dzięki zgromadzonym tutaj źródłom wiedzy i narzędziom każdy będzie mógł rozpocząć działania content marketingowe!

mozemy-pomoc-bloomboard-ad

Komentarze

Skomentuj

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ładowanie…

0

Comments

0 comments

Porady Bloomkracego: Jak korzystać z programu Canva?

33 sposoby na generowanie leadów