in

Snapchat w Biznesie : 8 pomysłów na kreatywne wykorzystanie Snapchata

Snapchat – ze względu na swoją interaktywność oraz popularność wśród młodych ludzi jest bardzo ciekawą aplikacją do prowadzenia marketingu. Nie jest to typowy kanał komunikacji, ale na pewno o bardzo dużym potencjale. Z tego powodu – z całą pewnością warto się nim zainteresować.

 

Kilka szybkich faktów dotyczących Snapchata:

  • To najszybciej rozwijająca się sieć społecznościowa

 

Network-snapchat-bloomboard

 

  • Ponad połowa użytkowników to osoby powyżej 25 roku życia

 

Snapchat-ststystyki-bloomboard

 

  • Aplikacja ma ponad 100 milionów aktywnych użytkowników dziennie
  • Około 65% aktywnych użytkowników codziennie tworzy nowy content
  • Użytkownicy codziennie wysyłają ponad 400 milionów Snapów
  • Użytkownicy spędzają przy aplikacji około 30 minut dziennie

 

Kiedy-uzywaja-snapchat-bloomboard

 

  • Może pochwalić się 8 miliardami odtworzeń wideo dziennie, rywalizując tym samym z Facebookiem
  • 58% studentów college’u jest skłonnych kupić produkt lub usługę jeśli otrzymają kupon rabatowy na Snapchacie

 

 

Możliwości Snapchata są całkiem szerokie – daje on możliwość przesyłania zdjęć, krótkich filmików oraz czatowania. Bardzo ciekawym aspektem Snapchata jest to, że pozwala on wyświetlić dane zdjęcie czy filmik na jedynie 10 sekund, a następnie dokonywana jest autodestrukcja tego filmu lub zdjęcia – po prostu przestają istnieć. Sprawia to, że osoba, która ogląda daną treść, ma poczucie jednorazowości, wyjątkowości oraz pośpiechu. Wszystkie przed chwilą wspomniane aspekty można z całą pewnością, w odpowiedni sposób wykorzystać prowadząc działania marketingowe.

Dobry wideoporadnik dotyczący tego jak używać Snapchata stworzył popularny bloger Karol Paciorek. Zachęcamy do obejrzenia wszystkich, którym Snapchat jest obcy. Filmik znajdziecie poniżej.

 

 

Co ciekawe – według badań, ponad 60% osób w zakresie wiekowym 18-24 lata korzysta ze Snapchata. Oznacza to, że marketing w ramach tej aplikacji będzie szczególnie efektywny, jeżeli naszą grupą docelową są ludzie młodzi. W przypadku starszych grup wiekowych poziom użycia Snapchata zdecydowanie spada w przypadku 25-34 lata jest to już tylko ok. 30%, a w przypadku osób powyżej 35 roku życia zaledwie 8%. Dlatego, jeżeli planujemy wpleść „Snapa” w nasz marketing, to musimy dobrze przeanalizować strukturę wiekową osób, do których się odwołujemy.

Przy korzystaniu ze Snapchata warto pomóc sobie stosując odpowiednie narzędzia. Wiele z nich znacznie ułatwi planowanie i zarządzanie kampanią marketingową na tej platformie.

 

Do najpopularniejszych narzędzi i przydatnych źródeł wiedzy możemy zaliczyć:

 

W ramach artykułu poprosiliśmy także specjalistów od social media i marketingu o parę krótkich zdań na temat Snapchata i jego roli w promowaniu marki i produktu. Ich wypowiedzi przedstawiamy poniżej

 

Monika Czaplicka, Wobuzz

czaplicka-bloomboard-snapchat (1)

 

Artur Smolicki, newCreative

czaplicka-bloomboard-snapchat (2)

 

 

No dobrze, w takim razie – w jaki konkretny sposób można wykorzystać Snapchata? Co można z nim zrobić? Jaką strategię przyjąć?

 

1. Nagłośnić wydarzenie związane z naszą firmą.

Organizujemy coś ciekawego? Snapchat to idealne narzędzie do tego, aby to nagłośnić. Sprawdza się to bardzo dobrze w przypadku wypuszczenia nowych produktów, ciekawych promocji, czy organizacji jakiegoś wydarzenia sensu stricte.

Jeżeli chodzi o prezentację nowych produktów – sposób, w jaki stworzony został Snapchat sprawia, że jest on do tego idealny. Umożliwia zarówno udostępnienie swoim klientom ciekawych zdjęć urządzenia oraz filmików z zastosowaniem danych produktów. W praktyce pozwala to na oddziaływanie na naprawdę wiele zmysłów.

 

2. Zaprezentowanie się z nieformalnej strony.

Nie raz pisaliśmy w naszych poradnikach o tym, że warto pokazać się z ludzkiej, bardziej nieformalnej strony. No właśnie – Snapchat jest do tego absolutnie idealny. Taka jest jego formuła. Uznaje się, że ta aplikacja jest absolutnym liderem, jeżeli chodzi o luz w ramach ogółu dostępnych kanałów komunikacji. Warto zwrócić uwagę, że dostępna jest masa różnego rodzaju efektów, dodatków, filtrów etc.

Bardzo ciekawym pomysłem, w przypadku Snapa będzie ukazanie za jego pomocą kulis pracy swojego zespołu oraz całej firmy. Warto pokazać różnego rodzaju zabawne sytuacje, które występują w życiu codziennym waszej działalności. Bardzo ważne jest to, żeby tego typu materiały nie były zbyt dopracowane, w innym wypadku stracą dosyć sporo na autentyczności, a właśnie autentyczność ma być Twoją główną korzyścią w kontekście użycia Snapchata w ten sposób.

 

snapchat-bloomboard-web

 

Oczywiście – warto zwrócić uwagę, że pokazywanie się z nieformalnej strony, nie oznacza bycie nieprofesjonalnym. To całkiem podobne do ubioru – ubranie się w stylu smart casual oznacza, że nadal należy być smart.

 

3. Promocje, kupony i inne formy zachęty do dzielenia się Twoim contentem.

Bardzo dobrą metodą do dalszego przesyłania Twoich zdjęć etc. mogą być różnego rodzaju zniżki, które oferujesz w zamian za to. Ten mechanizm nie jest niczym nowym i działa w ramach praktycznie wszystkich social media. W tym przypadku nie jest inaczej, więc po prostu – korzystaj z niego, w celu osiągnięcia odpowiednich skutków.

 

Snapchat-kupon-bloomboard

 

Co ciekawe – za pomocą Snapchata możesz wchodzić w całkowicie indywidualną interakcję ze swoimi klientami. Tego typu spersonalizowana forma komunikowania się jest bardzo mile widziana przez odbiorców. Nie przez przypadek określa się, że jednym z filarów marketingu w roku 2016 jest personalizacja. Otrzymanie np. kodu rabatowego w ramach rozmowy 1 na 1 na Snapchacie jest dużo przyjemniejsze niż otrzymanie automatycznie wysyłanego maila etc.

 

4. Opowiedz historię.

Snapchat to świetne miejsce do opowiadania historii. Oczywiście nie chodzi tutaj o opisanie dziejów Henryka VI – jakkolwiek nie byłby one fascynujące – ale o podzielenie się ze swoimi odbiorcami krótką historią danego produktu, zaprezentowaniem jego możliwości, ukazanie go w jakimś kreatywnym i ciekawym kontekście.

 

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=dEZrwTS9eW8

 

Warto zwrócić uwagę, że filmiki, które nagrywamy na Snapchacie mogą trwać do 10 sekund. Oznacza to, że praktycznie są one skazane na dosyć dużą dynamikę. Jednocześnie – jeżeli chcemy opowiedzieć trochę dłuższą historyjkę, możemy nagrać ich więcej. Przygotowanie zgrabnie zrobionej serii może okazać się być absolutnym strzałem w dziesiątkę.

 

5. Nawiąż współpracę z Influencerami.

Kim jest Influencer? To bardzo proste – osoba, która ma przełożenie/wpływ na odbiorców, innymi słowy taka osoba, która posiada dosyć sporą i zaangażowaną społeczność. Firmy współpracują z tego typu osobami na całym świecie. Praktyka działania wykazuje, że jest to bardzo skuteczne.

 

 

Jeżeli Twoja marka jest dosyć mała – warto zacząć od współpracy z mniejszymi podmiotami, tak aby nie zrujnować swojego budżetu. Jak łatwo się domyślić – najwięksi współpracują z największymi, gwiazdami muzyki popularnej, aktorami etc. Tego typu osoby wzbudzają pozytywne odczucia u swoich odbiorców, w dużej mierze ze względu na to, że relacja z ich odbiorcami jest szczególna. Zupełnie czym innym jest, kiedy otrzymamy zdjęcie zawierające jakąś formę reklamy od swojego idola, a czym innym, gdy otrzymamy jakąś formę reklamy bezpośrednio od danej firmy.

 

6. Sesja Question and Answer

Warto wykorzystać potencjał interaktywności, jaki posiada Snapchat. W bardzo łatwy sposób można na nim przeprowadzić sesję Q&A – czyli bezpośrednich pytań i odpowiedzi na linii Ty-Twoi klienci. W ten sposób otrzymają oni wiele ciekawych informacji, z który zakresu interesuje ich w największym stopniu.

Co ciekawe – w ramach Snapchata sesja Q&A może być, a nawet powinna być bardziej nieformalna niż w przypadku tradycyjnej sesji tego typu. Zarówno Ty możesz zadawać swoim odbiorcom pytania, jak i oni Tobie – mogą one dotyczyć nie tylko marki, ale np. planów na weekend etc. W ten sposób zbudujesz bardziej zaangażowaną i pozytywnie nastawioną społeczność, która dostrzeże w Tobie normalnego człowieka. Ta forma bardzo dobrze łączy się z wymienionym przez nas wcześniej punkcie dotyczącym pokazywania się nieformalnej strony.

 

7. Zdjęcia 3D

Snapchat cały czas się rozwija. Wszystko wskazuje na to, że pracuje nad możliwością wdrożenia oryginalnego rozwiązania, jakim są zdjecia 3D. Jeżeli ta – już istniejąca technologia — naprawdę zostanie zaimplementowana do Snapchata to da to jeszcze większe możliwości prezentowania produktów, zwiększy poziom interaktywności i sprawi, że znaczenie Snapchata jako aplikacji dającej ogromne możliwości marketingowe – z całą pewnościa wzrośnie.

Oznacza to, że tymbardziej warto interesować się tą aplikacją już teraz, aby nie tracić czasu w przyszłości.

Warto zwrócić uwagę na to, że Snapchat cały czas się rozwija. Regularnie kupuje nowe innowatorskie start-upy, dzięki którym w przyszłości będzie wdrażać coraz to nowsze i bardziej oryginalne rozwiązania.

 

8. Smart glasses.

Snapchat zainteresował się tą technologią już w 2014 roku. Jakie możliwości dają inteligentne okulary? Chociażby robienia zdjęć z perspektywy naszego wzroku. Możliwości tego rozwiązania w połączeniu z tą aplikacją – nawet w dzisiejszej formie mogą być niezwykle interesujące. Na pewno warto się temu przyglądać.

 

snapchat-okulary

 

Jednego możemy być pewni – Snapchat to aplikacja z ogromnym potencjałem, któremu z całą pewnością warto się przyjrzeć i go zbadać. Warto zauważyć, że w przypadku marketingu – ten potencjał nie został jeszcze w całości wykorzystany. Dlatego warto zainteresować się nim już teraz i zacząć budować swoją przewagę nad konkurencją, zamiast w przyszłości musieć się z nią ścigać lub ją nadganiać.

Na koniec,

 

Snapchat w Biznesie : 5 kroków jak zacząć swoją przygodę ze Snapchat

 

Komentarze

Skomentuj
  1. Infografika (jak rowniez dalsza czesc artykulu) wyraznie wskazuje ze zdecydowana wiekszosc uzytkownikow to ludzie do 25 roku zycia, zas autor pisze „Ponad połowa użytkowników to osoby powyżej 25 roku życia”. Hellooo, artykul nie trzyma sie kupy…..

    • Czym innym są użytkownicy a czym innym AKTYWNI użytkownicy – w skrócie – aplikację ściągnęło dużo osób, ale korzystają z niej głównie młodzi 🙂 i taki też był cel zaprezentowania tych danych

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ładowanie…

0

Comments

0 comments

Wakacje w e-sklepie: 25 sposobów na zwiększenie sprzedaży w e-commerce

27 wskazówek i inspiracji, by skutecznie działać w ramach Emoji Marketingu